Saturday 2 July 2011

Rancangan P&P Tahunan Mata pelajaran Sejarah Ting2

                                        Rancangan Pengajaran dan Pembelajaran Tahunan
Mata pelajaran Sejarah Tingkatan 2



Penggal/ Minggu

Tema/Tajuk

Hasil Pembelajaran

Konsep/ Istilah
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
Unsur dan Tingkah Laku Patriotisme

Penggal 1


Hari Persekolahan
Minggu 1
Pendedahan Huraian Sukatan Pelajaran

Minggu 2, 3 dan 4
315m

3.  KEMAKMUR-AN DAN KEKAYAAN NEGARA KITA MENARIK BRITISH UNTUK MENJAJAH


3.1 Penapakan dan peluasan pengaruh British
     
a.   Negeri-Negeri       Selat

i.   Pulau Pinang;
-    Masalah Kedah dan hubungan dengan kuasa luar
-    Perbincangan  Sultan Kedah   dengan Francis    Light
-       Pulau Pinang diambil British
-    Percubaan Kedah mengambil semula Pulau Pinang
-       Pengambilan    Seberang Perai
ii.   Singapura;
-    Krisis kerajaan Johor- Riau Lingga
  -   Singapura
       diambil oleh
       British  

ii)    Melaka Perjan-jian Inggeris- Belanda 1824
-    Penubuhan Negeri- negeri Selat dan              pentadbirannya





Memahami pembentukan Negeri-Negeri Selat


Aras 1

·       Menceritakan tentang masalah di Kedah dan Johor yang membawa campur tangan British
·       Menyatakan sebab-sebab pihak British mengambil Pulau Pinang, Seberang Prai, Singapura dan Melaka
·       Memerihalkan penapakan British di Pulau Pinang, Seberang Prai, Singapura dan Melaka
·       Menyatakan syarat Perjanjian Inggeris-Belanda

Aras 2

·       Menceritakan usaha-usaha pemimpin Kedah mengambil semula Pulau Pinang
·       Membincangkan Perjanjian Inggeris-Belanda dan kesannya

·       Menghuraikan proses pembentukan Negeri-negeri Selat


Aras 3


·       Membuat justifikasi tindakan Sultan Kedah dan Sultan Johor dalam menyelesaikan masalah dalam negeri
·       Membincangkan pembahagian pengaruh kuasa Barat dalam Perjanjian Inggeris-Belanda memudahkan penguasaan Barat di Kepulauan Melayu















Kedaulatan

Monopoli

Syarikat Hindia Timur Inggeris

Sistem pewaris takhta

Anak gahara

Laluan kapal-kapal dagangan

Pusat pen-gumpulan

Membuat pakatan

Muslihat

Jajahan Mahkota


Negeri-negeri Selat

Pusat per-dagangan bebas

















Kajian Peta:
Laluan perda-gangan antara Eropah dan China

Membina Peta Minda:
Faktor-faktor perluasan kuasa British ke Pulau Pinang, Singa-pura, Melaka.

Kajian Peta:
Melakar dan melabel peta ke-dudukan Negeri-Negeri Selat

Main   Peranan:
Cara British di Pulau Pinang, Singapura dan Melaka

Kajian Peta:
Menanda Negeri-negeri Selat

Lawatan:
Muzium dan Arkib















Memanfaatkan aset negara Malaysia
·      Menghargai dan memanfaat-kan aset-aset negara kita

Kebijaksanaan menjalinkan hubungan
·      Bijak berfikir dan bertindak





Minggu 5,6 ,7 dan 8
420m

b.   Campur tangan British di Perak, Selangor, Negeri Sembilan dan Pahang

i.    Hubungan Negeri-Negeri Selat dengan Negeri-Negeri Melayu sebelum campur tangan British

ii.   Faktor  campur  tangan
-    Keadaan di Negeri-Negeri Melayu yang menyebabkan campur tangan British
-    Kekayaan hasil perlombongan di Perak, Selangor, Negeri Sembilan dan Pahang
-    Kesan Revolusi Perindustrian dan perubahan dasar kerajaan British   
-    Pengenalan Sistem Residen
 -   Perak
 -   Negeri Sembilan
 -   Selangor
 -   Pahang

iv.   Pembentukan Negeri-Negeri Melayu Bersekutu (1896) dan kesannya
-    Tujuan
-    Pentadbiran Persekutuan
-    Kesan


Memahami campur tangan British di Perak, Selangor, Negeri Sembilan dan Pahang

Aras 1

·       Menyenaraikan faktor-faktor yang menyebabkan campur tangan British di Negeri-negeri Melayu
·       Menyatakan maksud Sistem Residen
·       Mengemukakan tujuan pembentukan Negeri-Negeri Melayu Bersekutu
·       Menyatakan kesan pembentukan Negeri-negeri Melayu Bersekutu

Aras 2

·       Menjelaskan keadaan di Perak, Selangor, Negeri Sembilan dan Pahang yang membawa kepada campur tangan British
·       Mengupas peranan dan bidang kuasa sultan, pembesar dan residen dalam Sistem Residen
·       Membincangkan alasan yang digunakan oleh British untuk campur  tangan di Negeri-negeri Melayu

·       Menjelaskan kesan Revolusi Perindustrian terhadap campur tangan British di Negeri-negeri Melayu

Aras 3

·       Menghubungkait kesan Revolusi Perindustrian dan dasar kerajaan British dengan perubahan politik, ekonomi dan sosial di Negeri-Negeri Melayu
·       Membahaskan keberkesanan pentadbiran Negeri-Negeri Melayu Bersekutu.




Perebutan takhta

Dasar campur tangan

Kongsi gelap

Sistem perwarisan takhta di Perak

Revolusi Perindus-trian

Residen

Sistem Residen

Negeri-negeri Melayu Bersekutu






Membina Garis Masa:
Penapakan dan campur tangan  British di Perak, Selangor, Negeri Sembilan dan Pahang

Perbincangan
Kumpulan:
Faktor-faktor campur tangan British di Negeri-negeri Melayu Bersekutu

Kajian Dokumen:
Isi kandungan Perjanjian Pangkor

Peta Minda:
Sebab pembentukan Negeri-negeri Melayu Bersekutu

Kajian Peta:
Menanda negeri-negeri Melayu Bersekutu




Kebijaksanaan menjalinkan hubungan
·      Sentiasa berwaspada terhadap unsur-unsur luar

Kewajipan mempertahan-kan ketuanan bangsa
·      Berani memperta-hankan hak dan kedaulatan negara

Minggu 10

UJIAN SELARAS 1
8Mac,2010 hingga 12 Mac,2010





CUTI PERTENGAHAN PENGGAL PERTAMA
13 Mac,2010 hingga 21Mac,2010







Minggu 21,22 dan 23

315m




c.   Penerimaan Penasihat British di Kedah, Kelantan,
     Terengganu, Perlis
     dan Johor

i.   Menyekat
     penapakan  
     kuasa  Barat
     lain
-    Hubungan Kedah, Perlis, Kelantan dan Terengganu dengan British dan Siam

ii.  Kedudukan Penasihat British
-    Kedah, Perlis, Kelantan dan Terengganu menerima Penasihat British
-   Pemodenan Johor dan penerimaan Penasihat British

Menganalisis pentadbiran Penasihat British di Kedah, Kelantan, Terengganu, Perlis dan Johor


Aras 1

·       Menyatakan cara pihak British menyekat perluasan kuasa Barat lain di Kedah, Kelantan, Terengganu, Perlis dan Johor
·       Memerihalkan hubungan Kedah, Kelantan, Terengganu, Perlis dengan Siam dan British
·       Menyatakan peranan Penasihat British di Kedah, Kelantan, Terengganu dan Perlis
·       Memerihalkan pemodenan Johor dan penerimaan Penasihat British
·       Memerihalkan tentang Sistem Kangcu
·       Menyatakan jasa dan  sumbangan pembesar-pembesar Johor

Aras 2

·       Menghuraikan penerimaan penasihat British di Kedah, Kelantan, Terengganu, Perlis dan Johor
·       Menjelaskan kepentingan Surat Sungai

Aras 3

·       Membuat kesimpulan kewibawaan pemerintah dan pembesar Johor dalam usaha mengekalkan kedaulatan negeri Johor
·       Membuat perbandingan peranan Residen dengan Penasihat British






Negeri naungan

Penasihat British

Perjanjian Sulit

Bunga emas

Sistem Kangcu

Surat Sungai




Perbincangan:
Cara pihak British menye-kat perluasan kuasa barat lain

Membina Carta
Aliran:
Proses peneri-maan Penasihat British

Pengurusan Grafik:
Kedudukan dan bidang kuasa residen dan penasihat British

Kajian Peta:
Melakar dan melabel peta lokasi negeri-negeri yang me-nerima Penasi-hat British




Berdiplomasi
·      Membuat keputusan yang bijaksana

Kejituan visi dan misi menjamin keunggulan negara
·      Merealisasi-kan pem-bangunan negara

Minggu  24 dan 25
210m

d.  Sarawak di bawah pemerintahan keluarga Brooke

i.      Penapakan kuasa James Brooke
-          Pentadbiran Sarawak sebelum 1841
-      Pengambilan Sarawak oleh James Brooke

ii.    Perubahan di bawah pemerintahan keluarga Brooke (1841 –1941)
-       Sistem pentadbiran
-       Perubahan sosial dan ekonomi
-       Perlembagaan 1941

Memahami pemerintahan keluarga Brooke di Sarawak


Aras 1

·         Memerihalkan peristiwa yang membawa kepada pengambilan Sarawak oleh James Brooke
·         Menyatakan peringkat perluasan kuasa di bawah pemerintahan keluarga Brooke
·         Menyatakan perubahan yang dilakukan oleh pentadbiran Brooke
·         Menyatakan Kandungan Perlembagaan 1941
·         Menamakan bandar-bandar baru iaitu Kuching, Miri dan Sibu

Aras 2

·         Menghuraikan peranan pemimpin-pemimpin tempatan dalam pentadbiran di Sarawak
·         Membincangkan perubahan pentadbiran, ekonomi dan sosial Sarawak di bawah pentadbiran keluarga Brooke

Aras 3

·         Mencerakinkan peranan Majlis Tertinggi dan Majlis Negeri
·         Membuat inferens tentang Perlembagaan 1941 ke arah berkerajaan sendiri





Kerahan tenaga

Raja Putih

Monarki

Perlemba-gaan

Majlis Tertinggi

Majlis Negeri




Membina Carta Aliran:
Peringkat per-luasan kuasa Brooke

Perbincangan:
Perubahan pentadbiran, ekonomi dan sosial Sarawak di bawah pen-tadbiran Brooke

Kajian Peta:
Melakar dan melabelkan kawasan peme-rintahan keluarga Brooke di Sarawak

Carta Organisasi:
Membina carta pentadbiran keluarga Brooke di Sarawak

Peta Minda:
Perubahan pentadbiran ekonomi dan sosial Sarawak di bawah pemerintahan Brooke





Karisma kepemimpinan
·      Bersikap kepemimpinan cemerlang

Membela maruah negara
·      Sedia memperta-hankan negara





Minggu  26,27 dan 28
315m

e.    Sabah di bawah pemerintahan Syarikat Borneo Utara British
     (SBUB)    

i.   Penapakan kuasa Barat di Sabah
-       Pentadbiran Sabah sebelum 1860
-       Pengambilan Sabah oleh Syarikat Borneo Utara British

ii.    Perubahan di bawah pentadbiran Syarikat Borneo Utara British
-          Sistem pentadbiran
-          Penyertaan penduduk tempatan
-          Perubahan sosial dan ekonomi


Memahami pemerintahan Syarikat Borneo Utara British di Sabah


Aras 1

·         Menyatakan nama-nama lain bagi Sabah
·         Menceritakan penapakan dan peluasan kuasa barat sehingga pengambilan Sabah oleh Syarikat Borneo Utara British
·         Menyenaraikan syarat-syarat yang diberikan oleh kerajaan British untuk menubuhkan Syarikat Borneo Utara British
·         Menyatakan perubahan yang dilakukan oleh Syarikat Borneo Utara British
·         Menamakan bandar-bandar baru iaitu Kudat, Sandakan, Tawau, Lahat Datu dan Jesselton

Aras 2

·         Menghuraikan peranan pemimpin-pemimpin tempatan dalam pentadbiran Sabah
·         Membincangkan perubahan pentadbiran, ekonomi dan sosial Sabah di bawah pentadbiran Syarikat Borneo Utara British
·         Menjelaskan peranan Ketua Anak Negeri dan Orang Tua di Sabah
·         Menjelaskan bidang kuasa Mahkamah Majistret dan Mahkamah Anak Negeri di Sabah

Aras 3

·         Mentafsir syarat-syarat piagam yang diberikan oleh kerajaan British untuk menubuhkan Syarikat Borneo Utara British
·         Menjustifikasikan usaha-usaha Syarikat Borneo Utara British untuk melicinkan pentadbiran di Sabah
·         Menilai keberkesanan pentadbiran Syarikat Borneo Utara British kepada penduduk tempatan








Orang Tua

Ketua Anak Negeri

Residensi

Mahkamah Anak Negeri

Mahkamah Majistret

Majlis Penasihat

Piagam Diraja














Membina Carta Aliran:
Penapakan kuasa Barat di Sabah

Kajian Carta:
Organisasi pentadbiran Syarikat Borneo Utara British

Kajian Gambar:
Tamu Besar di Sabah

Kajian Peta:
Menanda dan melabel residensi-residensi pentadbiran di Sabah





Perjuangan mempertahan-kan maruah negara Malaysia
·      Sedia memperta-hankan negara kita

Kebijaksanaan dalam membuat keputusan menguntungkan negara
·      Berfikiran strategik dalam perancangan











Minggu 29 dan 30
210m

3.2 Penguasaan hasil bumi dan kesannya

      
a.   Perkembangan ekonomi dagangan

i.   Pengenalan sistem perladangan 
 -    Pertanian             dagangan (sagu, lada hitam, gambir, tebu, ubi kayu, kopi, getah dan lain-lain)
-    Perkembangan     perusahaan getah   

ii.    Perusahaan
       perlombongan
-     Aktiviti
      perlombongan
      (bijih timah, bijih
      besi, emas, bauksit, ilmanit, petroleum dan lain-lain)
-    Perkembangan   perusahaan bijih timah

iii. Pengeluaran hasil
     hutan
-    Meramu

iiv.  Pembalakan





Mengetahui perkembangan pertanian, perlombongan dan perdagangan

Aras 1

·       Menyatakan bentuk pertanian yang dijalankan di negara kita
·       Menyenaraikan jenis pertanian sara diri dan pertanian dagangan di negara kita
·       Menceritakan latar belakang penanaman getah di negara kita
·       Menyatakan faktor yang mempengaruhi perkembangan getah
·       Menyatakan tujuan Rancangan Sekatan Stevenson (1922) dan Rancangan Peraturan Getah Antarabangsa (1934)
·       Menyenaraikan hasil galian di negara kita
·       Menceritakan latar belakang perusahaan bijih timah di negara kita
·       Menyenaraikan faktor perkembangan perusahaan bijih timah
·       Menyatakan tujuan Rancangan Peraturan Bijih Timah Antarabangsa (1931) dan Majlis Bijih Timah Antarabangsa (1934)
·       Menyatakan hasil hutan dan hasil laut

Aras 2

·       Mengklasifikasikan kegiatan-kegiatan ekonomi yang terdapat di negara kita
·       Membincangkan keberkesanan Rancangan Sekatan Stevenson dan Rancangan Peraturan Getah Antarabangsa dalam menstabilkan harga getah

·       Membincangkan keberkesanan Rancangan Peraturan Bijih Timah Antarabangsa dalam menstabilkan harga bijih timah


Aras 3

·       Menghubungkaitkan kekayaan hasil bumi negara kita dengan pendudukan British di Tanah Melayu
·       Menjana idea tentang cara menstabilkan harga bahan mentah sekarang






Sara diri

Ekonomi tradisional

Ekonomi dagangan

Dwi ekonomi

Modal

Cari gali minyak

Kemuda-han kredit

Meramu

















Projek Membuat Buku Skrap:
Kegiatan ekonomi dagangan

Kajian Peta:
Kawasan pertanian dan kawasan perlombongan

Mengumpul Bahan:
Bahan relia yang berkaitan ekonomi dagangan














Memanfaatkan kepelbagaian khazanah negara Malaysia
·      Memelihara dan memanfaat-kan khazanah negara kita


Minggu 31


UJIAN SELARAS 2 BERMULA
18 Ogos,2010 hingga 20 Ogos,2010




Minggu  32,33, 34

315m


b.    Perubahan
       sosioekonomi

i.     Penggunaan
       tenaga
       buruh luar
-     Kemasukan
      tenaga buruh 
      secara
      terancang (cara-
      cara dan dasar
      imigrasi British)
-     Kesan ke atas
      masyarakat 
      (wujudnya
      pengenalan kaum
      mengikut fungsi
      ekonomi,
      petempatan
      mengikut kaum,
      kewujudan
      masyarakat
      berbilang kaum
      dan
      pertumbuhan
      bandar baru) 

ii.    Infrastruktur /  
       kemudahan   
       sosial
-      sistem 
       pengangkutan
       (darat, udara,
       laut)
-      sistem
       perhubungan
      (telegraf, telefon,
      radio dan      
      perkhidmatan pos)
-     Kemudahan
       sosial    
      (kesihatan, 
       bekalan    
       elektrik,  saliran)

iii.  Sistem pendidikan  sehingga Perang Dunia Kedua
-    Pendidikan  Melayu
-    Pendidikan  Inggeris, Cina dan Tamil

Memahami perubahan sosioekonomi

Aras 1

·       Menyatakan keistimewaan Tanah Melayu yang menyebabkan kedatangan imigran Cina dan India
·       Menyatakan cara kedatangan imigran Cina dan India ke Tanah Melayu
·       Mengemukakan kesan-kesan kedatangan imigran Cina dan India
·       Memerihalkan perkembangan sistem pengangkutan dan perhubungan
·       Menyenaraikan perkembangan kemudahan infrastruktur
·       Memerihalkan perkembangan sistem pendidikan hingga Perang Dunia Kedua

Aras 2

·       Membandingkan cara kemasukan imigran melalui sistem Kangani dan sistem Kontrak
·       Membandingkan sistem pendidikan Melayu, Inggeris, Cina dan Tamil
·       Mengumpul maklumat tentang pembentukan bandar Kuala Lumpur, Ipoh dan Taiping

Aras 3

·       Menghubungkaitkan perkembangan ekonomi dengan infrastruktur dan kemudahan sosial
·       Mewajarkan tindakan British mengukuhkan kuasanya melalui dasar pengenalan kaum mengikut fungsi ekonomi






















Masyarakat berbilang kaum

Imigran

Sistem Kangani

Sistem Kontrak


Infrasfruk-tur

Sekolah vernakular

Sekolah mubaligh























Perbincangan:
Kemasukan tenaga buruh secara terancang

Kajian Peta:
Rangkaian jalan      kereta api dan jalan raya.
Kemunculan bandar baru.


Pengurusan Grafik:
Jadual menunjukkan Sistem Pendidikan di Tanah Melayu hingga Perang Dunia Kedua

Perbincangan:
Menghubung kait “sebab dan akibat”:
-  pertumbuhan   
    bandar
-   perkembang-an sistem perhubungandan peng-angkutan
-   perkembang-an sistem     pendidikan



Kemajuan diri mengukuhkan negara   
·      Memperkasakan diri untuk kemajuan negara kita





Masyarakat berbilang kaum asas kekuatan bangsa Malaysia
·      Bertoleransi dalam ber-masyarakat






















Minggu 34,35 dan 36



Perjuangan pemimpin setempat

a.   Corak dan matlamat perjuangan
      (Dol Said, Rentap,Syarif Masahor, Dato’Maharaja Lela, Yamtuan Antah, Dato’Bahaman, Mat Salleh, Tok Janggut, Antanom, Abdul Rahman Limbong)
-    Penentangan bersenjata   
-    Tujuan  perjuangan:  
·   Pengusiran kuasa penjajah   
·   Pengekalan sistem       pentadbiran

b.  Reaksi British

c.   Keberkesanan perjuangan


Memahami perjuangan pemimpin tempatan


Aras 1

·       Memerihalkan perjuangan pemimpin setempat menentang penjajah
·       Menyenaraikan sebab pemimpin setempat menentang British
·       Mengemukakan matlamat dan corak perjuangan pemimpin setempat menentang penjajah
·        Menyatakan kesan perjuangan pemimpin setempat
·        Mengemukakan langkah-langkah British menangani kebangkitan pemimpin setempat

Aras 2

·         Mengklasifikasi mengikut lokasi, sebab, tujuan, cara dan kesan perjuangan
·         Membuat inferens tentang keberkesanan perjuangan pemimpin setempat

Aras 3

·         Menjana idea tentang strategi perjuangan yang berkesan
·         Mencirikan keistimewaan perjuangan tokoh-tokoh setempat
·         Membuat kesimpulan tentang keistimewaan tokoh-tokoh setempat yang menentang British







Pejuang

Pemimpin setempat

Hak tradisi









Kajian Peta:
Menandakan lokasi kebang-kitan perjuangan menentang penjajah

Peta Minda:
Matlamat, tujuan dan corak perjuangan tokoh


Lakonan:
Perjuangan tokoh menen-tang British

Membuat Buku Skrap:
 Biodata tokoh

Lawatan:
Tempat bersejarah







Semangat patriotik
·      Sanggup berjuang mepertahan-kan negara

Kejituan iltizam perjuangan
·      Gigih merealisasi-kan visi


Mendaulatkan hak dan kewibawaan bangsa
·      Sentiasa memelihara maruah bangsa

Memartabatkan perjuangan tokoh-tokoh negara
·      Kepemim-pinan cemerlang

Kepemimpinan berkarisma
·      Menghargai jasa dan tokoh-tokoh negara kita

Minggu 37,38 dan 39
315m

4.2 Pembelaan            maruah bangsa

 a.  Kebangkitan semangat       kebangsaan untuk      membebaskan tanah air

i.   Pengaruh luar (Turki, Mesir, Indonesia, India, China, Jepun dan Filipina)

ii. Perkembangan dalam negeri
-    Pendidikan (Agama, Melayu, Inggeris, Cina dan Tamil)

-     Penulisan (novel, cerpen, puisi, majalah dan akhbar sebelum Perang Dunia Kedua)

  iii.Peranan badan-
      badan dan
      kesatuan-
      kesatuan
      sebelum  
      Perang
      Dunia Kedua
-     Tujuan        perjuangan
-     Bentuk       perjuangan
-     Kesan          perjuangan

Memahami perkembangan kebangkitan semangat kebangsaan

Aras 1

·       Mentakrifkan semangat kebangsaan
·       Menyatakan pengaruh luar yang mempengaruhi kebangkitan semangat kebangsaan
·       Memerihalkan pengaruh dan kesan pendidikan Agama, Melayu, Inggeris, Cina dan Tamil dalam kebangkitan semangat kebangsaan
·       Menyenaraikan tajuk, tujuan penulisan, puisi, cerpen, novel, majalah dan akhbar yang menyalurkan idea perjuangan
·       Mengemukakan nama, tujuan, bentuk dan kesan penubuhan badan dan kesatuan sebelum Perang Dunia Kedua
·       Menyenaraikan nama penulis dan pemimpin kesatuan yang mempengaruhi kebangkitan semangat kebangsaan sebelum Perang Dunia Kedua

Aras 2

·       Membandingkan prinsip perjuangan Kaum Muda dan Kaum Tua
·       Membandingkan bentuk pergerakan nasionalis golongan sederhana dengan golongan radikal
·       Mengumpul maklumat tentang pengaruh luar yang mempengaruhi kebangkitan semangat kebangsaan

Aras 3

·       Menjana idea ungkapan “mata pena lebih tajam daripada mata pedang”
·       Membahaskan pengaruh luar sebagai pencetus semangat kebangsaan
·       Membuat inferens keberkesanan pergerakan nasionalis awal






Gerakan pemulihan Islam

Gerakan Pan-Islam

Kesatuan

Semangat kebangsaan

Kaum Tua

Kaum Muda

Penulisan kreatif

Emansipasi  wanita

Kongres

Gerakan radikal

Golongan sederhana

Melayu Raya




Pengurusan Grafik:
Pengaruh nasionalisme luar terhadap kebangkitan semangat kebangsaan

Kajian Peta:
Lokasi gerakan kebangsaan negara luar yang mempengaruhi semangat kebangsaan di negara kita

Carta Aliran:
Perjuangan Badan dan Kesatuan dalam memperjuang-kan semangat kebangsaan

Peta Minda:
Perkaitan pendidikan dengan perkem-bangan semangat kebangsaan di Tanah Melayu

Pengurusan Grafik:
Asas, tujuan dan kegiatan per-juangan badan dan kesatuan

Kajian Teks:
Badan dan kesatuan yang menentang penjajah

Perbincangan:
Kejayaan badan dan kesatuan mencapai matlamat perjuangan




Kepekaan terhadap per-kembangan dunia luar
·      Bersatu dalam usaha untuk kepentingan negara

Kepentingan berorganisasi
·      Bersefaha-man dan muafakat dalam organisasi

Penjanaan semangat nasionalisme
·      Membestari-kan diri

Pendidikan pemangkin kematangan perjuangan bangsa
·      Membudayakan ilmu dalam kehidupan


Kepelbagaian strategi untuk mencapai mat-lamat yang satu.
·      Berfikiran strategik

Bulat air kerana pembentung, bulat manusia kerana muafakat
·      Bersatu teguh ber-cerai roboh

Berani demi maruah bangsa dan negara
·      Berani kerana benar





















Minggu 39 dan 40


Persediaan Peperiksaan Akhir Tahun



Minggu 42 dan 43


PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN BERMULA
1Nov,2010 hingga 12 Nov,2010-01-09




Minggu 44


Persediaaan dan Pemulangan Buku Teks
Perbincangan Soalan-Soalan Pep,Akhir Tahun.


Cuti Akhir Tahun  Bermula
 20November,2010 hingga 31 Disember,2010





Disediakan oleh;

No comments:

Post a Comment