Rancangan Pengajaran dan Pembelajaran Tahunan
Mata pelajaran Sejarah Tingkatan 2
Penggal/ Minggu | Tema/Tajuk | Hasil Pembelajaran | Konsep/ Istilah | Cadangan Aktiviti Pembelajaran | Unsur dan Tingkah Laku Patriotisme |
Penggal 1 | |||||
Hari Persekolahan | |||||
Minggu 1 | Pendedahan Huraian Sukatan Pelajaran | ||||
Minggu 2, 3 dan 4 315m | 3. KEMAKMUR-AN DAN KEKAYAAN NEGARA KITA MENARIK BRITISH UNTUK MENJAJAH3.1 Penapakan dan peluasan pengaruh British a. Negeri-Negeri Selat i. Pulau Pinang; - Masalah Kedah dan hubungan dengan kuasa luar - Perbincangan Sultan Kedah dengan Francis Light - Pulau Pinang diambil British - Percubaan Kedah mengambil semula Pulau Pinang - Pengambilan Seberang Perai ii. Singapura; - Krisis kerajaan Johor- Riau Lingga - Singapura diambil oleh British ii) Melaka Perjan-jian Inggeris- Belanda 1824 - Penubuhan Negeri- negeri Selat dan pentadbirannya | Memahami pembentukan Negeri-Negeri SelatAras 1· Menceritakan tentang masalah di Kedah dan Johor yang membawa campur tangan British · Menyatakan sebab-sebab pihak British mengambil Pulau Pinang, Seberang Prai, Singapura dan Melaka · Memerihalkan penapakan British di Pulau · Menyatakan syarat Perjanjian Inggeris-Belanda
| Kedaulatan Monopoli Syarikat Hindia Timur Inggeris Sistem pewaris takhta Anak gahara Laluan kapal-kapal dagangan Pusat pen-gumpulan Membuat pakatan Muslihat Jajahan Mahkota Negeri-negeri Selat Pusat per-dagangan bebas | Kajian Peta: Laluan perda-gangan antara Eropah dan China Membina Peta Minda: Faktor-faktor perluasan kuasa British ke Pulau Pinang, Singa-pura, Melaka. Kajian Peta: Melakar dan melabel peta ke-dudukan Negeri-Negeri Selat Main Peranan: Cara British di Pulau Pinang, Singapura dan Melaka Kajian Peta: Menanda Negeri-negeri Selat Lawatan: Muzium dan Arkib | Memanfaatkan aset negara · Menghargai dan memanfaat-kan aset-aset negara kita Kebijaksanaan menjalinkan hubungan · Bijak berfikir dan bertindak |
Minggu 5,6 ,7 dan 8 420m | b. Campur tangan British di Perak, Selangor, Negeri Sembilan dan Pahang i. Hubungan Negeri-Negeri Selat dengan Negeri-Negeri Melayu sebelum campur tangan British ii. Faktor campur tangan - Keadaan di Negeri-Negeri Melayu yang menyebabkan campur tangan British - Kekayaan hasil perlombongan di Perak, Selangor, Negeri Sembilan dan Pahang - Kesan Revolusi Perindustrian dan perubahan dasar kerajaan British - Pengenalan Sistem Residen - Perak - Negeri Sembilan - Selangor - Pahang iv. Pembentukan Negeri-Negeri Melayu Bersekutu (1896) dan kesannya - Tujuan - Pentadbiran Persekutuan - Kesan | Memahami campur tangan British di Perak, Selangor, Negeri Sembilan dan Pahang
| Perebutan takhta Dasar campur tangan Kongsi gelap Sistem perwarisan takhta di Perak Revolusi Perindus-trian Residen Sistem Residen Negeri-negeri Melayu Bersekutu | Membina Garis Masa: Penapakan dan campur tangan British di Perak, Selangor, Negeri Sembilan dan Pahang Perbincangan Kumpulan: Faktor-faktor campur tangan British di Negeri-negeri Melayu Bersekutu Kajian Dokumen: Isi kandungan Perjanjian Pangkor Peta Minda: Sebab pembentukan Negeri-negeri Melayu Bersekutu Kajian Peta: Menanda negeri-negeri Melayu Bersekutu | Kebijaksanaan menjalinkan hubungan · Sentiasa berwaspada terhadap unsur-unsur luar Kewajipan mempertahan-kan ketuanan bangsa · Berani memperta-hankan hak dan kedaulatan negara |
Minggu 10 | UJIAN SELARAS 1 8Mac,2010 hingga 12 Mac,2010 | ||||
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL PERTAMA 13 Mac,2010 hingga 21Mac,2010 | |||||
Minggu 21,22 dan 23 315m | c. Penerimaan Penasihat British di Kedah, Kelantan, Terengganu, Perlis dan Johor i. Menyekat penapakan kuasa Barat lain - Hubungan Kedah, Perlis, Kelantan dan Terengganu dengan British dan Siam ii. Kedudukan Penasihat British - Kedah, Perlis, Kelantan dan Terengganu menerima Penasihat British - Pemodenan Johor dan penerimaan Penasihat British | Menganalisis pentadbiran Penasihat British di Kedah, Kelantan, Terengganu, Perlis dan JohorAras 1· Menyatakan cara pihak British menyekat perluasan kuasa Barat lain di Kedah, Kelantan, Terengganu, Perlis dan Johor · Memerihalkan hubungan Kedah, Kelantan, Terengganu, Perlis dengan Siam dan British · Menyatakan peranan Penasihat British di Kedah, Kelantan, Terengganu dan Perlis · Memerihalkan pemodenan Johor dan penerimaan Penasihat British · Memerihalkan tentang Sistem Kangcu · Menyatakan jasa dan sumbangan pembesar-pembesar Johor
| Negeri naungan Penasihat British Perjanjian Sulit Bunga emas Sistem Kangcu | Perbincangan: Cara pihak British menye-kat perluasan kuasa barat lain Membina Carta Aliran: Proses peneri-maan Penasihat British Pengurusan Grafik: Kedudukan dan bidang kuasa residen dan penasihat British Kajian Peta: Melakar dan melabel peta lokasi negeri-negeri yang me-nerima Penasi-hat British | Berdiplomasi · Membuat keputusan yang bijaksana Kejituan visi dan misi menjamin keunggulan negara · Merealisasi-kan pem-bangunan negara |
Minggu 24 dan 25 210m | d. i. Penapakan kuasa James Brooke - Pentadbiran Sarawak sebelum 1841 - Pengambilan Sarawak oleh James Brooke ii. Perubahan di bawah pemerintahan keluarga Brooke (1841 –1941) - Sistem pentadbiran - Perubahan sosial dan ekonomi - Perlembagaan 1941 | Memahami pemerintahan keluarga Brooke di Sarawak
| Kerahan tenaga Raja Putih Monarki Perlemba-gaan Majlis Tertinggi Majlis Negeri | Membina Carta Aliran: Peringkat per-luasan kuasa Brooke Perbincangan: Perubahan pentadbiran, ekonomi dan sosial Kajian Peta: Melakar dan melabelkan kawasan peme-rintahan keluarga Brooke di Sarawak Carta Organisasi: Membina carta pentadbiran keluarga Brooke di Sarawak Peta Minda: Perubahan pentadbiran ekonomi dan sosial | Karisma kepemimpinan · Bersikap kepemimpinan cemerlang Membela maruah negara · Sedia memperta-hankan negara |
Minggu 26,27 dan 28 315m | e. (SBUB) i. Penapakan kuasa Barat di Sabah - Pentadbiran Sabah sebelum 1860 - Pengambilan Sabah oleh Syarikat Borneo Utara British ii. Perubahan di bawah pentadbiran Syarikat Borneo Utara British - Sistem pentadbiran - Penyertaan penduduk tempatan - Perubahan sosial dan ekonomi | Memahami pemerintahan Syarikat Borneo Utara British di Sabah
| Orang Tua Ketua Anak Negeri Residensi Mahkamah Anak Negeri Mahkamah Majistret Majlis Penasihat Piagam Diraja | Membina Carta Aliran: Penapakan kuasa Barat di Sabah Kajian Carta: Organisasi pentadbiran Syarikat Borneo Utara British Kajian Gambar: Tamu Besar di Sabah Kajian Peta: Menanda dan melabel residensi-residensi pentadbiran di | Perjuangan mempertahan-kan maruah negara · Sedia memperta-hankan negara kita Kebijaksanaan dalam membuat keputusan menguntungkan negara · Berfikiran strategik dalam perancangan |
Minggu 29 dan 30 210m | 3.2 Penguasaan hasil bumi dan kesannyaa. Perkembangan ekonomi dagangan i. Pengenalan sistem perladangan - Pertanian dagangan (sagu, lada hitam, gambir, tebu, ubi kayu, kopi, getah dan lain-lain) - Perkembangan perusahaan getah ii. Perusahaan perlombongan - Aktiviti perlombongan (bijih timah, bijih besi, emas, bauksit, ilmanit, petroleum dan lain-lain) - Perkembangan perusahaan bijih timah iii. Pengeluaran hasil hutan - Meramu iiv. Pembalakan | Mengetahui perkembangan pertanian, perlombongan dan perdagangan
| Sara diri Ekonomi tradisional Ekonomi dagangan Dwi ekonomi Modal Cari gali minyak Kemuda-han kredit Meramu | Projek Membuat Buku Skrap: Kegiatan ekonomi dagangan Kajian Peta: Kawasan pertanian dan kawasan perlombongan Mengumpul Bahan: Bahan relia yang berkaitan ekonomi dagangan | Memanfaatkan kepelbagaian khazanah negara · Memelihara dan memanfaat-kan khazanah negara kita |
Minggu 31 | UJIAN SELARAS 2 BERMULA 18 Ogos,2010 hingga 20 Ogos,2010 | ||||
Minggu 32,33, 34 315m | b. Perubahan sosioekonomi i. Penggunaan tenaga buruh luar - Kemasukan tenaga buruh secara terancang (cara- cara dan dasar imigrasi British) - Kesan ke atas masyarakat (wujudnya pengenalan kaum mengikut fungsi ekonomi, petempatan mengikut kaum, kewujudan masyarakat berbilang kaum dan pertumbuhan bandar baru) ii. Infrastruktur / kemudahan sosial - sistem pengangkutan (darat, udara, laut) - sistem perhubungan (telegraf, telefon, radio dan perkhidmatan pos) - Kemudahan sosial (kesihatan, bekalan elektrik, saliran) iii. Sistem pendidikan sehingga Perang Dunia Kedua - Pendidikan Melayu - Pendidikan Inggeris, Cina dan Tamil | Memahami perubahan sosioekonomi
| Masyarakat berbilang kaum Imigran Sistem Kangani Sistem Kontrak Infrasfruk-tur Sekolah vernakular Sekolah mubaligh | Perbincangan: Kemasukan tenaga buruh secara terancang Kajian Peta: Rangkaian jalan kereta api dan jalan raya. Kemunculan bandar baru. Pengurusan Grafik: Jadual menunjukkan Sistem Pendidikan di Tanah Melayu hingga Perang Dunia Kedua Perbincangan: Menghubung kait “sebab dan akibat”: - pertumbuhan bandar - perkembang-an sistem perhubungandan peng-angkutan - perkembang-an sistem pendidikan | Kemajuan diri mengukuhkan negara · Memperkasakan diri untuk kemajuan negara kita Masyarakat berbilang kaum asas kekuatan bangsa Malaysia · Bertoleransi dalam ber-masyarakat |
Minggu 34,35 dan 36 | Perjuangan pemimpin setempat a. Corak dan matlamat perjuangan (Dol Said, Rentap,Syarif Masahor, Dato’Maharaja Lela, Yamtuan Antah, Dato’Bahaman, Mat Salleh, Tok Janggut, Antanom, Abdul Rahman Limbong) - Penentangan bersenjata - Tujuan perjuangan: · Pengusiran kuasa penjajah · Pengekalan sistem pentadbiran b. Reaksi British c. Keberkesanan perjuangan | Memahami perjuangan pemimpin tempatan
| Pejuang Pemimpin setempat Hak tradisi | Kajian Peta: Menandakan lokasi kebang-kitan perjuangan menentang penjajah Peta Minda: Matlamat, tujuan dan corak perjuangan tokoh Lakonan: Perjuangan tokoh menen-tang British Membuat Buku Skrap: Biodata tokoh Lawatan: Tempat bersejarah | Semangat patriotik · Sanggup berjuang mepertahan-kan negara Kejituan iltizam perjuangan · Gigih merealisasi-kan visi Mendaulatkan hak dan kewibawaan bangsa · Sentiasa memelihara maruah bangsa Memartabatkan perjuangan tokoh-tokoh negara · Kepemim-pinan cemerlang Kepemimpinan berkarisma · Menghargai jasa dan tokoh-tokoh negara kita |
Minggu 37,38 dan 39 315m | 4.2 Pembelaan maruah bangsa a. Kebangkitan semangat kebangsaan untuk membebaskan tanah air i. Pengaruh luar (Turki, ii. Perkembangan dalam negeri - Pendidikan (Agama, Melayu, Inggeris, Cina dan Tamil) - Penulisan (novel, cerpen, puisi, majalah dan akhbar sebelum Perang Dunia Kedua) iii.Peranan badan- badan dan kesatuan- kesatuan sebelum Perang Dunia Kedua - Tujuan perjuangan - Bentuk perjuangan - Kesan perjuangan | Memahami perkembangan kebangkitan semangat kebangsaan Aras 1· Mentakrifkan semangat kebangsaan · Menyatakan pengaruh luar yang mempengaruhi kebangkitan semangat kebangsaan · Memerihalkan pengaruh dan kesan pendidikan Agama, Melayu, Inggeris, Cina dan Tamil dalam kebangkitan semangat kebangsaan · Menyenaraikan tajuk, tujuan penulisan, puisi, cerpen, novel, majalah dan akhbar yang menyalurkan idea perjuangan · Mengemukakan nama, tujuan, bentuk dan kesan penubuhan badan dan kesatuan sebelum Perang Dunia Kedua · Menyenaraikan nama penulis dan pemimpin kesatuan yang mempengaruhi kebangkitan semangat kebangsaan sebelum Perang Dunia Kedua
| Gerakan pemulihan Islam Gerakan Pan-Islam Kesatuan Semangat kebangsaan Kaum Tua Kaum Muda Penulisan kreatif Emansipasi wanita Kongres Gerakan radikal Golongan sederhana Melayu Raya | Pengurusan Grafik: Pengaruh nasionalisme luar terhadap kebangkitan semangat kebangsaan Kajian Peta: Lokasi gerakan kebangsaan negara luar yang mempengaruhi semangat kebangsaan di negara kita Carta Aliran: Perjuangan Badan dan Kesatuan dalam memperjuang-kan semangat kebangsaan Peta Minda: Perkaitan pendidikan dengan perkem-bangan semangat kebangsaan di Tanah Melayu Pengurusan Grafik: Asas, tujuan dan kegiatan per-juangan badan dan kesatuan Kajian Teks: Badan dan kesatuan yang menentang penjajah Perbincangan: Kejayaan badan dan kesatuan mencapai matlamat perjuangan | Kepekaan terhadap per-kembangan dunia luar · Bersatu dalam usaha untuk kepentingan negara Kepentingan berorganisasi · Bersefaha-man dan muafakat dalam organisasi Penjanaan semangat nasionalisme · Membestari-kan diri Pendidikan pemangkin kematangan perjuangan bangsa · Membudayakan ilmu dalam kehidupan Kepelbagaian strategi untuk mencapai mat-lamat yang satu. · Berfikiran strategik Bulat air kerana pembentung, bulat manusia kerana muafakat · Bersatu teguh ber-cerai roboh Berani demi maruah bangsa dan negara · Berani kerana benar |
Minggu 39 dan 40 | Persediaan Peperiksaan Akhir Tahun | ||||
Minggu 42 dan 43 | PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN BERMULA 1Nov,2010 hingga 12 Nov,2010-01-09 | ||||
Minggu 44 | Persediaaan dan Pemulangan Buku Teks Perbincangan Soalan-Soalan Pep,Akhir Tahun. | ||||
Cuti Akhir Tahun Bermula 20November,2010 hingga 31 Disember,2010 |
No comments:
Post a Comment