RANCANGAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN TAHUNAN
SEJARAH TINGKATAN 3
Minggu | Tema / Tajuk | Objektif Pembelajaran | Konsep / Istilah | Aktiviti Pembelajaran | Unsur dan Tingkah- laku Patriotisme | BBM |
1 (105m) | 1. PERJUANGAN RAKYAT KE ARAH KEMERDEKAAN TANAH AIR. 1.1 Pemerintahan Jepun di negara kita. a. Pemerintahan Jepun i. Kedatangan Jepun. - Tujuan dan rancangan Jepun di Tanah Melayu - Cara dan Strategik serangan Jepun ke atas Tanah Melayu ii. Dasar pemerintahan Jepun. - Pentadbiran - Ekonomi - Sosial iii. Reaksi penduduk tempatan terhadap pemerintahan Jepun | Memahami Zaman Pemerintahan Jepun di Negara Kita. Aras 1: · Menyatakan sebab-sebab Jepun meluaskan kuasa. · Memerihalkan kedatangan Jepun · Menyenaraikan factor kejayaan Jepun menguasai Tanah Melayu · Menceritakan strategi pertahanan British. · Memerihalkan pentadbiran Jepun · Menyatakan dasar ekonomi Jepun · Menceritakan dasar Penjepunan · Menceritakan kesengsaraan hidup pada zaman Jepun · Menyatakan reaksi penduduk tempatan terhadap pemerintahan Jepun. | Lingkungan Kesemakmuran Bersma Asia Timur Raya “ Asia Untuk Asia” Strategi: “ Dasar Penjepunan” Taktik “ Bumi Hangus” Pemerintahan Tentera Taktik Gerila | Perbincangan: Faktor dan tujuan kedatangan Jepun Kajian Peta: Melakar dan melabelkan peta penaklukan Jepun ke atas Tanah Melayu, Sawarak dan Sabah. Bercerita Kehidupan Zaman Jepun Buku Skrap Tokoh-tokoh tanah air yang berjuang menentang Jepun | Kebijaksanaan menyusun strategi * Bijak merancang strategi sebelum bertindak. Jati Diri Bangsa * Memperkasakan mentel dan fizikal. | Peta Gambar |
Minggu | Tema / Tajuk | Objektif Pembelajaran | Konsep / Istilah | Aktiviti Pembelajaran | Unsur dan Tingkah- laku Patriotisme | BBM |
2 105m | a. Kesan pemerintahan Jepun i. Politik - Menyemarakkan perjuangan kebangsaan - Meneruskan pengalaman pentadbiran kepada penduduk tempatan - Perluasan pengaruh komunis ii. Ekonomi - Kemerosotan ekonomi iii. Sosial - Ksengsaran hidup | Aras 2: a. Menghuraikan keberkesanan starategi Jepun dalam usaha menguasai Tanah Melayu. b. Membandingkan corak pentadbiran Jepun di Tanah Melayu dengan di Sabah dan Sarawak. c. Menjelaskan usaha-usaha rakyat untuk mengatasi kesengsaraan hidup pada zaman penduduk Jepun. Aras 3: a. Merumuskan tentang kejayaan Jepun. b. Menjelaskan kesan pentadbiran Jepun yangmengubah corak pemikiran rakyat. c. Menghubungkaitkan penduduk Jepun dengan kebangkitan semangat Nasionalisme. | Ekonomi Kawalan Inflasi Catuan Makanan | Membina Pengurusan Grafik: Dasar Pentadbiran Jepun di Tanah Melayu, Sarawak dan Sabah. Simulasi: Dasar Penjepunan, Reaksi Rakyat Temubual: Orang Sumber yang hidup pada zaman Jepun. Tayangan Filem: * Leftenan Adnan * Sarjan Hassan | Keberanian dan kecekalan mendaulatkan negara Melaysia. Kegigihan dan kecekalan menghadapi dugaan: * Sentiasa berani mempertahankan negara Malsysia | Gambar |
Minggu | Tema / Tajuk | Objektif Pembelajaran | Konsep / Istilah | Aktiviti Pembelajaran | Unsur dan Tingkah- laku Patriotisme | BBM |
3 105 | 1.2 Malayan Union dan Persekutuan Tanah Melayu a. Tanah Melayu selepas kekalahan Jepun. i. Keganasan 14 hari ii. Pentadbiran Tentera British (BMA) | Memahami keadaan Tanah Melayu selepas kekalahan Jepun. Aras 1: a. Mengumpul maklumat tentang “Keganasan 14 hari” b. Menceritakan tentang latar belakang Bintang Tiga c. Menyatakan tujuan pembentukan pentadbiran Tentera British (BMA) Aeas 2: a. Menyatakan tindakan ganas oleh Bintang Tiga. b. Menjelaskan kejayaan Pentadbiran Tentera British (BMA) memulihkan keamanan. Aeas 3: a. Menjana idea tentang penguasaan Tanah Melayu oleh Bintang Tiga sebelum kedatangan semula British. | Keganasan 14 hari Agresif / Radikal Bintang Tiga Pentadbiran Tentera British (BMA) Naungan Jajahan | Bercerita Huru-hara yang dicetuskan oleh Bintang Tiga Temubual: Orang Sumber yang hidup pada masa penguasaan Bintang Tiga | Di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung. * Setiasa taat setia kepada negara Hidup bersama dalam keamanan dan keharmonian, hormat menghormati antara satu sama lain. | Peta Gambar |
4 & 5 210m | b. Malayan Union 1946 i. Tujuan perubahan ii. Ciri-ciri Malayan Union iii.Reaksi penduduk tempatan terhadap MU | Memahami pentadbiran Malayan Union a. Menyatakan sbab penubuhan MU b. Mengemukakan ciri-ciri perlembagaan MU c. Mentakrifkan konsep Jus Soli d. Menyatakan faktor penentangan terhadap MU d. Mengemukan cara orang Melayu menentang MU | Permulauan Berkabung Kempen | Perbincangan: Tujuan penubuhan dan ciri-ciri utama MU Kajian Dokumen: Surat ugutan kepada sultan-sultan Melayu Kajian Gambar: Cara penentangan terhadap MU | Kekalkan kedaulatan negara kita. * Sntiasa berusaha mengekalkan kedaulatan negara Malaysia | Carta |
Minggu | Tema / Tajuk | Objektif Pembelajaran | Konsep / Istilah | Aktiviti Pembelajaran | Unsur dan Tingkah- laku Patriotisme | BBM |
6 105m | i. Faktor penentangan - Kedaulatan dan kuasa politik Sultan. - Kewarganegaraan kepada kaum bukan Melayu. - Tindakan Mac Micheal ii. Cara Penentangan - Peranan Individu - Peranan Akhbar - Sevara kolektif (Kongres Melayu Se-Malaya) | d. Melabelkan peta negeri-negeri di bawah Malayan Union Aras 2: a. Menghuraikan syarat-syarat kerakyatan Malayan Union b. Menjelaskan maksud sultan kehilangan kuasa dalam kerajaan Malayan Union c. Menjelaskan sebab Malayan Demokratik Union (MDU) menentang Gagasan Malayan Union. Aras 3: a. Meramalkan keadaan di Tanah Melayu sekiranya Malayan Union diteruskan. b. Menjustifikasi peranan wanita semasa penentangan Malayan Union. c. Menghubungkaitkan kegagalan pelaksanaan Malayan Union di Tanah Melayu dengan Mac Micheal | Gagasan Kestuan Penentangan Jus Soli Tunjuk Perasaan Kongres Berkabung Hak Istimewa orang Melayu Warganegara | Simulasi: Penentangan terhadap Malayan Union | Kesanggupan berjuang untuk mempertahankan maruah bangsa * Sedia berkorban untuk maruah bangsa dan negara. Kekentalan semangat juang menyatukan bangsa * Bersatu mempertahankan negara | |
d. Penubuhan UMNO 1946 i. Tujuan Penubuhan ii. Perjuangan Tokoh (Dato’ Inn bin Jaafar, Datuk Panglima Bukit Gantang, Dato’ Hamzah Abdullah, Dato’ Nik Ahmad Kamil, Zainal Abidin b Ahmad) | Memahami perjuangan UMNO Aras 1: a. Menceritakan peristiwa yang membawa kepada pembentukan UMNO b. Mengumpul maklumat tokoh-tokoh dalam jawatankuasa yang telah menggubal perlembagaan UMNO c. Mengumpul maklumat tentang ketokohan Dato’ Onn b Jaafar | Ketuanan Melayu Kerakyatan Perlembagaan | Temubual: Tokoh veteren UMNO Menonton Dokumentari: 50 tahun perjuangan UMNO | Bersatu dalam organisasi * Sentiasa bersatu padu dalam tindakan | Gambar tokoh Gambar lambang UMNO CD / Video |
Minggu | Tema / Tajuk | Objektif Pembelajaran | Konsep / Istilah | Aktiviti Pembelajaran | Unsur dan Tingkah- laku Patriotisme | BBM |
iv.Perjuangan dan perkembangan UMNO | b. Memerihalkan peranan UMNO menggagalkan gagasan Malayan Union. c. Menyatakan perkembangan UMNO sehingga 1948 Aras 2: a. Membincangkan usaha UMNO menyatupadukan orang Melayu b. Menjelaskan perkembangan UMNO sslepas Malayan Union shingga 1948 Aras 3: a. Menjana idea tentang dasar UMNO yang menjadi pilihan orang Melayu b. Mentafsir lambang dan bendera UMNO | Faorum: Perjuangan UMNO Buku Skrap Mengumpul biodata tokoh-tokoh UMNO Mengumpul Gambar Gambar yang berkaitan dengan sejarah UMNO Melakar Gambar Melukis bendera dan lambang UMNO | Memartabatkan perjuangan tokoh tanah air * menghargai jasa pemimpin Kualiti rakyat kekuatan negara * Berimu dan berketrampilan | Gambar Tokoh Gambar lambang UMNO CD / Video | ||
7 105m | a. Penubuhan Persekutuan Tanah Melayu 1948. i. Rundingan ke arah penggubalan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu ii. Ciri-ciri utama Persektuan Tanah Melayu 1948 | Memahami penubuhan Persekutuan Tanah Melayu 1948 Aras 1: a. Memerihalkan tentang rundingan ke arah penggubalan Perlembagaan Tanah Melayu. b. Menyetakan sebab pembentukan Persekutuan Tanah Melayu c. Menyenaraikan ciri-ciri Persektuan Tanah Melayu d. Mengumpul maklumat penentangan AMCJA-PUTERA terhadap Persekutuan Tanah Melayu | Persekutuan Perlembagaan Perlembagaan Rakyat | Penulisan Grafik: Membandingkan ciri-ciri Malayan Union dan Persekutuan Tanah Melayu 1948 | Kewajipan untuk memelihara dan mempertahankan hak * Bertanggung-jawab dalam tindakan Keluhuran Perlembagaan * Mempertahankan kedaulatan negara kita | Carta |
Minggu | Tema / Tajuk | Objektif Pembelajaran | Konsep / Istilah | Aktiviti Pembelajaran | Unsur dan Tingkah- laku Patriotisme | BBM |
Aras 2: a. Menjelaskan-usaha-usaha merangka Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu. b. Menghuraikan ciri-ciri perjanjian Persekutuan Tanah Melayu Aras 3: a. Membezakan ciri-ciri Perlembagaan Malayan Union dengan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu. b. Membezakan ciri-ciri keralyatan dalam Malayan Union dengan Persekutuan Tanah Melayu. | Temubual: Orang Sumber yang terlibat dapat menceritakan tentang penggubalan Persekutuan Tanah Melayu Buku Skrap Mengumpul biodata tokoh-tokoh yang terlibat dengan Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu | Bertoleransi dan bermuafakat untuk kepentingan negara. * Mengamalkan sikap bertolak ansur | ||||
8 105 | 1.3 Ancaman Pengganas Komunis dan Darurat 1948 a. Penyusupan dan kegiatan pengganas komunis i Cara penyusupan: - Penyerapan fahaman komunis di sekolah ii. Penubuhan PKM - Penyerapan ideologi dalam Kesatuan Sekerja, Kesatuan Buruh dan sekolah | Mengetahui kegasanan pengganas komunis. Aras 1: a. Menyatakan cara penyusupan anasir komunis di Tanah Melayu dan Sarawak. b. Mengemukakan tujuan penubuhan Parti Komunis Malaya. c. Menceritakan keganasan dan ancaman komunis di Tanah Melayu Aras 2: a. membincangkan sebab-sebab ideoligi komunis tidak popular di kalangan orang Melayu. | Ideologi Komunis Anasir Komunis Pengganas Komunis Mogok Serangan Gerila | Kajian Teks: Cara penyusupan dan kegiatan pengganas komunis. Menonton Filem: Bukit Kepong Lawatan Muzium PDRM | Jati diri bangsa * Waspada dengan anasir yang bertentangan dengan cara hidup kita. Kemanan membawa kemakmuran negara * Menghargai keamanan | Gambar Carta |
Minggu | Tema / Tajuk | Objektif Pembelajaran | Konsep / Istilah | Aktiviti Pembelajaran | Unsur dan Tingkah- laku Patriotisme | BBM |
9 105m 10 | a. Langkah-langkah membenteras ancaman pengganas komunis. i. Peristiharan darurat 1948. ii. Pengharaman parti Komunis Malaya dan parti-parti berhaluan kiri. iii. Memperbesar pasukan keselamatan iv. Rancangan Briggs - Mengatasi Min Yuen - Pembentukan Kampung Baru - Pengistiharan Kawasan Hitam dan Kawasan Putih v. Perang Saraf - Pengampunan beramai-ramai - Pemberian Kad Pengenalan - Tawaran hadiah - Pemberian Kerakyatan - Rundingan Baling | Memahami langkah-langkah membenteras ancaman pengganas komunis Aras 1: a. Mentakrifkan istilah darurat b. Menceritakan peristiwa yan gmembawa kepada pengisytiharan darurat 1948 c. Menyatakan langkah-langkah mmperbesar pasukan keselamatan d. Memerihalkan tentang kegiatan Min Yuen e. Menceritakan Rancangan Briggs f. Menyenaraikan usaha-usaha untuk memerangi hati dan fikiran rakyat. g. Menyatakan tentang tawaran pengampunan beramai-ramai h. Menyatakan tentang Rundingan Baling Aras 2: a. menghubungkaitkan Rundingan Baling dengan kejayaan kerajaan menangani ancaman komunis. b. Menjelaskan bentuk kerjasama di kalangan rakyat untuk membenteras ancaman komunis. Aras 3 a. Membuat penilaian cara yang paling berkesan mengatasi ancaman komunis. b. Menjelaskan kewajaran langkah pengampunan bermai-ramai. UJIAN SELARAS BULAN MAC 8 MAC,2010 HINGGA 13 MAC,2010 | Darurat Perintah berkurung Min Yuen Kampung Baru “Kawasan Hitam’ dan “Kawasan Putih” Home Guard Tawaran pengampunan beramai-ramai Perang Saraf Propaganda Kempen “memenangi hati dan fikiran rakyat” | Kajian Dokumen: Ordinan Darurat 1948 Membina Peta Minda: Langkah-langkah membenteras ancaman komunis Kajian Gambar: Perjumpaan di Baling 1955 | Kejituan perancangan mengekalkan kestabilan negara Malaysia * Bijak merancang untuk kesejahteraan masa depan Negara Malaysia tanggungjawab kita * Menyokong dan melibatkan diri dalam dasar negara Malaysia | Carta |
Minggu | Tema / Tajuk | Objektif Pembelajaran | Konsep / Istilah | Aktiviti Pembelajaran | Unsur dan Tingkah- laku Patriotisme | BBM |
11 120m | a. Kezan Zaman Darurat | Aras 1 a. Menyatakan kesan Zaman Darurat ke atas ekonomi. b. Mengumpul maklumat tentang perkembangan politik semasa darurat c. Menyatakan kesn zman darurat ke atas rakyat. Aras 2: a. Membincangkan kesan Zaman Darurat terhadap kehidupan rakyat jelata. Aras 3: a. Membahaskan pengalaman Zaman Darurat memupuk kerjasama antara kaum b. Merasionalkan tindakan kerajaan mengekalkan darurat walaupun negara mencapai kemerdekaan. | Operasi ketenteraan | Perbincangan: Kesan Zaman Darurat Kajian gambar: Kesan-kesan keganasan komunis | Pembinaan negara berasaskan pengalaman sejarah * Bersedia dan bertindak wajar Sejarah memberi iktibar * Mengambil iktibar daripada peristiwa Zaman Darurat | Carta |
11 105m | 1.4 Kerjasama Antara Kaum Ke arah Kemerdekaan a. Ke arah mencapai perpaduan kaum. i. penubuhan dan perkembangan parti-parti politik (UMNO, MCA, MIC, PAS dan Parti Negara | Memahami usaha-usaha ke arah mencapai perpaduan kaum. Aras 1: a. menyatakan kandungan Laporan Barnes, Fenn-Wu dan Ordinan Pelajaran 1952 b. Mengumpul maklumat tentang parti-parti politik (UMNO, MCA, MIC, PAS dan Parti Negera) c. Memerihalkan tentang Jawatankuasa Hubungan Antara Kaum | Jawatankuasa Sistem Pendidikan Ordinan Pelajaran Kompromi Pindaan Undang-undang | Perbincangan: Kepentingan Laporan Barnes dan laporan Fenn-Wu Simulasi: Mesyuarat Jawatankuasa Hubungan Antara Kaum | Perpaduan teras kejayaan negara kita. * Sentiasa bersatu untuk mencapai kejayaan | Carta |
Minggu | Tema / Tajuk | Objektif Pembelajaran | Konsep / Istilah | Aktiviti Pembelajaran | Unsur dan Tingkah- laku Patriotisme | BBM |
ii. penubuhan Jawatankuasa Hubungan Antara Kaum iii. Pendidikan ke arah perpaduan - Laporan Barnes - Laporan Fenn-Wu dan Ordinan Pelajaran 1952 | Aras 2: a. Membandingkan kandungan Laporan Barnes, Laporan Fenn-Wu dan Ordinan Pelajaran 1952 b. Membincangkan peranan yang dimainkan oleh Pemimpin berbilang kaum untuk mencapai perpaduan.. Aras 3: a. Membincangkan kepentingan pendidikan dalam usaha mewujudkan perpaduan. b. Memberi idea baru cara merapatkan hubungan antara kaum. | Buku Skrap: Maklumat parti-parti politik | Carta | |||
12 105m | a. Kerjasama kaum ke arah berkerajaan Sendiri i. Pengenalan Sistem Ahli 1951 - Keahlian - Kepentingan ii. Syarat Kerakyatan dilonggarkan iii. Pembentukan Parti Perikatan - Pakatan | Memahami kerjasama kaum ke arah bekerajaan sendiri Aras 1; a. Memerihalkan Sistem Ahli 1951 b. Menyatakan syarat-syarat pindaan kerakyatan 1952 c. Menyatakan tentang pembentukan Parti Perikatan d. Memerihalkan tuntutan pilihan raya e. Mengumpul maklumat tentang pilihan raya Majlis Bandaran dan Pilihan Raya Umum 1955 Aras 2: a. Menghuraikan kesn-kesan pindaan kerakyatan 1952 b. Membincangkan kepentingan pilihan raya | Kerjasama kaum Pilihan Raya Perikatan Manifesto Pilihan Raya Majlis Bandaran Pilihan Raya Negeri | Simulasi: Proses pilihan raya Kajian Dokumen Poster dan manifesto serta keputusan pilihan raya 1955 | Bersatu dan berharmoni * Bekerjasama dan tolong menolong Demokrasi ideologi negara Malaysia Kerajaan pendukung aspirasi rakyat * Menghormati amalan demokrasi | Carta Gambar |
Minggu | Tema / Tajuk | Objektif Pembelajaran | Konsep / Istilah | Aktiviti Pembelajaran | Unsur dan Tingkah- laku Patriotisme | BBM |
c. Menerangkan faktor-faktor kejayaan Parti Perikatan dalam pilihan raya. Aras 3: a. Mewajarkan Pembentukan Parti Perikatan dalam pilihan raya. | ||||||
13, 14, dan 15 315m | 1.5 Detik-detik Perisytiharan Kemerdekaan 31 Ogos 1957 a. Rombongan Merdeka 1956 i. Matlamat ii. Perjanjian London 1956 b. Rundingan antara kaum dan penyediaan Perlembagaan Tanah Melayu 1957 i. Suruhanjaya Reid - Penubuhan, matlamat, anggota dan tugas - Asas penggubalan yang dipersetujui bersama | Memahami perjuangan Kemerdekaan Aras 1: a. Memerihalkan tentang Rombongan Merdeka 1956 b. Menyatakan kandungan Perjanjian London 1956 c. Mengumpul maklumat tentang keanggotaan, matlamat dan asas penggubalan Suruhanjaya Reid d. Menyenaraikan isi penting kandungan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1957 e. Menceritakan peristiwa perisytiharan Kemerdekaan Persekutuan pada 31 ogos 1957 f. Menyenaraikan kendungan pemasyhuran Kemerdekaan Aras 2: a. Membincangkan peranan dan kewibawaan pemimpin semasa Rundingan Kemerdekaan 1956 b. Membandingkan tentang Rombongan London 1954 dengan Rombongan London 1956 | Pakatan Murni Raja Beperlembagaan Demokrasi Kedudukan istimewa orang-orang Melayu Amalan tolerensi Bahasa Rasmi | Kajian Dokumen: Perjanjian London Simulasi: Pelbagai kaum berunding untuk membentuk asas-asas Perlembagaan 1957 Kajian Domumen Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1957 Pemasyhuran Kemerdekaan | Kemerdekaan dan kedaulatan negara kita * menghargai dan menghadapi Kemerdekaan negara kita Perpaduan rakyat tunggak kemerdekaan negara * bertanggungjawab Pakatan menjamin kemerdekaan * sentiasa bermuafakat untuk mengekalkan kemerdkaan |
Minggu | Tema / Tajuk | Objektif Pembelajaran | Konsep / Istilah | Aktiviti Pembelajaran | Unsur dan Tingkah- laku Patriotisme | BBM |
* Kedudukan raja-raja Melayu * Kedudukan istimewa orang Melayu * Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi * Agama Islam sebagai agama rasmi * Hak bukan Melayu ii. Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu - Kandungan Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1957 c. Pemasyhuran Kemerdekaan 31 Ogos 1957 - Kandungan Pemasyhuran Kemerdekaan. | c. Membincangkan kewujudan amalan toleransi dan musyawarah semasa pembentukan Perlembagaan Kemerdekaan Tanah Melayu. d. Membandingkan syarat-syarat kerakyatan 1952 dengan syarat-syarat kerakyatan 1957. Aras 3: a. Mentafsir kepentingan pakatan murni sebelum kemerdekaan. b. Membuat inferens tentang kejayaan mencapai kemerdekaan tanpa pertumpahan darah c. Membincangkan tanggungjawab rakyat Malaysia dalam mempertahankan kedaulatan negara dan mengisi kemerdekaan. | Kabinet | Keluhuran perlembagaan * Mematuhi peraturan | |||
16 & 17 210m | 1.6 Perubahan Pentadbiran ke Arah Berkerajaan Sendiri di Sarawak dan Sabah a. Perubahan pentadbiran ke arah berkerajaan sendiri di Sarawak. i. Sarawak selepas kekalahan Jepun | Memahami perubahan pentadbiran ke arah berkerajaan sendiri di Sarawak Aras 1: a. Memerihalkan tentang pentadbiran Tentera British di Sarawak selepas kekalahan Jepun | Negara berdaulat Merdeka Anti Penyerahan | Negara Malaysia milik kita * Bersyukur dengan kemerdekaan Malaysia | Carta |
Minggu | Tema / Tajuk | Objektif Pembelajaran | Konsep / Istilah | Aktiviti Pembelajaran | Unsur dan Tingkah- laku Patriotisme | BBM |
- Pentadbiran Tentera British ii. Sarawak diserahkan kepada kerajaan British - Sebab-sebab Vyner Brooke menyerahkan Sarawak kepada Kerajaan British. - Perubahan status Sarawak iii. Gerakan anti penyerahan - Tujuan - Bentuk perjuangan a. Kemunculan organisasi politik – Kesatuan Melayu Sarawak, Sarawak Dayak Association, Pergerakan Pemuda Melayu (Sibu) dan lain-lain. b. Rukun 13 iv. Langkah-langkah ke arah berkerajaan sendiri di Sarawak 1946-1961 | c. Mengumpul maklumat tentang sebab-sebab penyerahan Sarawak selepas kekalahan Jepun. d. Menyatakan reaksi awal penduduk Sarawak tentang pengumuman Sarawak sbagai tanah jajahan British e. Mentakrif gerakan anti penyerahan f. Menyenaraikan usaha penduduk Sarawak dalam gerakan anti penyerahan g. Mengumpul maklumat tentang langkah yang diambil oleh kerajaan British dalam menangani gerakan anti penyerahan. h. Memerihalkan langkah ke arah berkerajaan sendiri di Sarawak i. Mengumpul maklumat penubuhan parti-parti politiik di Sarawk sperti SUPP, PANAS, SNAP, PESAKA, BERJASA. Aras 2: a. Menerangkan kekayaan Sarawak menarik minat British b. Mnghuraikan sebab kegagalan gerakan anti penyerahan c. Menjelaskan kejayaan British melemahkan gerakan anti penyerahan melalui Surat Pekeliling No.9 d. Menerangkan peranan pemimpin yang berwibawa dalam menerajui gerakan anti penyerahan e. Menghuraikan isi kandungan Rukun 13 f. Mengelaskan penubuhan parti-parti poliitk di sarawak | Penyerahan Pentadbiran Gerakan anti penyerahan Radikal Rukun 13 Majlis Tertinggi Majlis Negeri | Perbincangan Sebab kerajaan Brooke menyerahkan Sarawak kepada kerajaan British Kajian Peta Kedudukan sarawak dalam jalan perdagangan antara Hong Kong dan Singapura | Kemakmuran negara dinikmati bersama * Bersama memanfaatkan kekayaan negara. Keberanian dan kegigihan mempertahankan maruah serta masa depan negara. |
Minggu | Tema / Tajuk | Objektif Pembelajaran | Konsep / Istilah | Aktiviti Pembelajaran | Unsur dan Tingkah- laku Patriotisme | BBM |
- Perlembagaan 1941 - Majlis tempatan 1941 - Pilihanraya Majlis Perbandaran 1956 v. Penubuhan parti politik seperti Sarawak United People Party (SUPP), Parti Negara Sarawak (PANAS), Sarawak Nasional Party (SNAP), Babrisan Rakyat Jati Sarawak (BARJASA), Parti Perikatan Sarawak. | Aras 3: a. Membincangkan tindakan pejuang gerakan antipenyerahan membunuh gabenor Sarawak. b. Menjana idea ke arah berkerajaan sendiri di sarawak lebih cepat sekiranya di bawah pentadbiran Brooke berbanding di bawah pentadbiran Kerajaan british c. Mencerakinkan tindakan British melambatkan usaha ke arah berkerajaan sendiri di sarawak | Pengurusan Grafik: Membandingkan gerakan antipenyerahan di Sarawak dengan penentangan Malayan Union | * Bersatu mempertahankan kedaulatan dan maruah negara | |||
18 105m | a. Perubahan pentadbiran ke arah berkerajaan sendiri di sabah i Sabah diserah kepada kerajaan British - Pentadbiran Tentera British - Penyerahan Sabah kepada Kerajaan British oleh Syarikat Borneo Utara British (SBUB) | Memahami perubahan pentadbiran ke arah berkerajaan sendiri di Sabah Aras 1: a. Memerihalkan tentang Pentadbiran Tentera British di sabah selepas kekalahan Jepun b. Mengumpul maklumat tentang sebab penyerahan Sabah kepada kerajaan British. c. Menyatakan kemunculan kesedaran kebangsaan di Sabah d. Mengemukakan usaha ke arah berkerajaan sendiri di Sabah e. Mengumpulkan maklumat tentang penubuhan parti-parti politik di Sabah seperti – USNO, UNKO, Pasok-Momogun, Parti cina Sabah dan Perikatan Sabah | Majlis Tempatan Majlis Lagislatif Majlis Eksekutif Majlis Undangan Perwakilan Kesedaran Kebangsaan Majlis Daerah | Perbincangan: Sebab-sebab Syarikat Borneo Utara British menyerahkan Sabah kepada British. Pengurusan Grafik Perbandingan langkah ke arah berkerajaan sendiri di Sabah dengan Sarawak | Kesedaran kepentingan berorganisasi * Sepakat dalam perjuangan membawa kejayaan Kepekaan dalam menerima perubahan * Bijak menilai | Carta |
Minggu | Tema / Tajuk | Objektif Pembelajaran | Konsep / Istilah | Aktiviti Pembelajaran | Unsur dan Tingkah- laku Patriotisme | BBM |
ii. Langkah-langkah ke arah berkerajaan sendiri di sabah - Perlembagaan 1950 - Majlis Tempatan 1952 - Perlembagaan 1960 - Pilihanraya Undangan 1960 - Kemunculan persatuan seperti United Kadazan national Organization (UNKO), United Sabah National Organization (USNO), Pasok Momogun, Persatuan Cina Sabah, Parti Perikatan Sabah. | Aras 2: a. Mengelaskan penubuhan parti-parti politik di Sabah. b. Membincangkan tentang kelewatan kesedaran kebangsaan di sabah Aras 3: a. Membandingkan reaksi penduduk Sarawak dengan Sabah tentang penyerahan negeri mereka sebagai tanah Jajahan British. b. Membandingkan tentang langkah yang diambil ke arah berkerajaan sendiri di sarawak dan Sabah. | Perwakilan Kesedaran Kebangsaan Majlis Daerah | ||||
19 105m | 2 PEMBENTUKAN NEGARA MALAYSIA i. Gagasan Persekutuan Malaysia a. Idea pembentukan Malaysia - Konsep gagasan persekutuan. b. Cadangan Tunku Abdul Rahman Putra di Singapura pada 27 Mei 1961 | Memahami Gagasan Persekutuan Malaysia Aras 1: a. Mentafsir konsep gagasan Malaysia b. Mengumpul maklumat tentang idea-idea pembentukan Malaysia c. Menyatakan sebab pembentukan Malaysia d. Menceritakan senario yang berlaku di singapura, Sarawak dan Sabah yang membawa pembentukan Malaysia | Gagasan Malaysia Persekutuan Malaysia Kaum Ethnik Kesepakatan | Perbincangan: Idea Tunku Abdul Rahman membentuk Malaysia Membina peta minda: Matlamat pembentukan persekutuan Malaysia | Kepemimpinan berwawasan membawa kesejahteraan * Bersikap Inovatif dan berwawasan | Peta Minda Gambar |
Minggu | Tema / Tajuk | Objektif Pembelajaran | Konsep / Istilah | Aktiviti Pembelajaran | Unsur dan Tingkah- laku Patriotisme | BBM |
20 | c. Matlamat pembentukan Malaysia i. Keselamatan ii. Kesimbangan kaum iii. Mempercepatkan kemerdekaan iv. Memajukan ekonomi vi. pembangunan rakyat | Aras 2: a. Menghubungkaitkan dengan pembentukan Malaysia kemerdekaan Singapura, Sabah dan Singapura. b. Menghuraikan sebab pembentukan Malaysia dengan senario politik semasa Aras 3: a. Membincangkan pembentukan Malaysia sebagai kesepakatan untuk mewujudkan kestabilan negara. b. Menjana idea wawasan Tunku Abdul Rahman menjamin kesejahteraan negara PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN 2010-01-06; 24 MEI,2010 HINGGA 29Mei,2010-01-06 CUTI PERTENGAHAN TAHUN | Kajian Dokumen: Teks ucapan Tunku Abdul Rahman di Singapura pada 27 Mei 1961. | Kesepakatan untuk kestabilan negara * sentiasa bersatu padu | ||
21 105m | - Reaksi terhadap pembentukan Persekutuan Malaysia a. Reaksi dan perkembangan politik i. Reaksi negeri-negeri yang terlibat dalam cadangan Persekutuan Malaysia (Tanah Melayu, Singapura, Sarawak, Sabah dan Brunei) | Memahami reaksi terhadap pembentukan Persekutuan Malaysia Aras 1: a. Menyenaraikan parti-parti politik yang menentang gagasan Malaysia. b. Mengumpul maklumat tentang reaksi parti-parti politik di negeri-negeri yan gterlibat dengan penubuhan Malaysia. c. Menyenaraikan sebab-sebab penentangan negara jiran terhadap pembentukan Malaysia d. Menyatakan reaksi Britain dan Amerika Syarikat terhadap pembentukan Malaysia | Suruhanjaya Referendum Pemberontakan Neokolonialisme Konfraontasi Propaganda | Perbincangan: Reaksi dan cabaran negara Indonesia dan filipina | Ketabahan menghadapi cabaran * Tegas mempertahankan idea Idea bertaraf dunia * Membanggai kejayaan Malaysia di peringkat dunia | Carta |
Minggu | Tema / Tajuk | Objektif Pembelajaran | Konsep / Istilah | Aktiviti Pembelajaran | Unsur dan Tingkah- laku Patriotisme | BBM |
ii. Negara-negara jiran - Tuntutan Filipina ke atas sabah - Reaksi Indonesia iii. Reaksi negara | Aras 2: a. Menjelaskan tindakan pemimpin tempatan dalam menangani cabaran pembentukan Malaysia. b. Menerangkan reaksi penduduk tempatan terhadap pembentukan Malaysia Aras 3: a. Menjana idea tentang tindakan Britain memberi kemerdekaan pada Singapura, Sarawak, dan Sabah melalui pembentukan Malaysia. b. Membandingkan reaksi penduduk negeri yang terlibat dalam pembentukan Malaysia c. Membincangkan idea bernas gagasan Malaysia sebagai kuasa besar dunia | Pencerobohan Rampasan Kuasa Kegiatan subversif | ||||
22 DAN 23 210m | - Perjanjian dan Perisytiharan Malaysia a. Langkah ke arah pembentukan Malaysia Hasil tinjauan pendapat tentang kehendak rakyat terhadap gagasan Malaysia | Memahami reaksi terhadap pembentukan Persekutuan Malaysia Aras 1: a. Mengumpul maklumat tentang keahlian dan kepentingan Mesyuarat Persatuan Parlimen Komanwel b. Menyatakan tujuan penubuhan, keahlian, peranan dan laporan CPA, JPPM dan JAK | Suruhanjaya Referendum Pemberontakan Neokolonialisme Konfraontasi Propaganda | Perbincangan: Cabaran dari negara Indonesia dan Filipina Kajian Gambar: Peristiwa yang berkaitan pembentukan Persekutuan Malaysia | Mempertahankan hak bangsa * Mempunyai sikap tanggungjawab | Carta Gambar |
Minggu | Tema / Tajuk | Objektif Pembelajaran | Konsep / Istilah | Aktiviti Pembelajaran | Unsur dan Tingkah- laku Patriotisme | BBM |
24 DAN 25 210m 26,27,28,29,30 DAN 3,27,28,29,30 DAN 31 32 | - Persaatuan Parlimen Komanwel (CPA) - Jawatankuasa perundingan perpaduan Malaysia (JPPM) - Laporan Suruhanjaya Cobbold - Jawatankuasa Antara Kerajaan (JAK) - Tinjauan Suruhanjaya Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu. PECUTAN TERAKHIR PMR PEPERIKSAAN PERCUBAAN PMR 2010 | c. d. e. f. Menyatakan hasil tinjauan Suruhanjaya Cobbold dan Suruhanjaya Bangsa-bangsa Bersatu. g. Mentakrif istilah konfrontasi h. Menyatakan usaha kerajaan Malaysia dan Indonesia mencapai perdamaian Aras 2: a. Membincangkan kegigihan kerajaan dan rakyat menghadapi konfrontasi pembentukan Malaaysia b. Menjelas ketidakwajaran Indonesia melancarkan konfrantasi Aras 3: a. Mencerakinkan tentang jawatankuasa Perundingan Perpaduan Malaysia, Suruhanjaya Cobbold dan Jawatankuasa Antara Kerajaan b. Membuat inferens tentang ketelitian pemimpin Sarawak dan Sabah dalam menjamin hak kepentingan dan kedaulatan mereka sebelum menganggotai Malaysia 23 Ogos,2010 hingga 28 OGOS,2010 | Pencerobohan Rampasan Kuasa Kegiatan subversif | Kajian Dokumen: - 20 Perkara Sabah - Laporan Suruhanjaya Cobbold |
Minggu | Tema / Tajuk | Objektif Pembelajaran | Konsep / Istilah | Aktiviti Pembelajaran | Unsur dan Tingkah- laku Patriotisme | BBM |
a. Pengisytiharan Malaysia 16 September 1963 i. Perjanjian Malaysia 1963 - Asas-asas Perjanjian Malaysis (20 perkara Sabah) - Pengisytiharan Malaysia ii. Perpisahan Singapura 1965 - Sebab-sebab | Memahami Pengisytiharan Melaysia Aras 1: a. Mengumpul maklumat tentang asas-asas Perjanjian Malaysia. b. Menyatakan isi-isi utama Perjanjian Malaysia c. Menceritakan tentang pengisytiharan Malaysia d. Memerihalkan sebab-sebab perpisahan Singapura 1965 Aras 2: a. Menerangkan peristiwa pengisytiharan Malaysia b. Menjelaskan kepentingan sikap toleransi semasa penggubalan Perlembagaan Malaysia 1963 Aras 3: a. Membincangkan kewajaran perpisahan Malaysia dan Singapura b. Membincangkan 20 perkara Sabah yang menjadi asas perjanjian Malaysia | Parti pembangkang Pengisytiharan Malaysia Toleransi Berkempen Sentimen | Kajian Gambar: Perisytiharan Malaysia Perbincangan: Kepentingan sikap toleransi dalam masyarakat berbilang kaum Deklamasi Sajak: Mengarang sajak “Malaysia” | Bangga Malaysia tanah air * Sentiasa berbangga sebagai rakyat Malaysia Kepemimpinn berwawasan * Bijak bertindak |
No comments:
Post a Comment