Tuesday 29 March 2011

Memperkasa Pendidikan Sejarah

                                      Memperkasa Pendidikan Sejarah:
               Cadangan Penambahbaikkan Pengajaran dan Pembelajaran Sejarah
           
Pengumuman Kementerian pelajaran untuk menuabuhkan Jawatan Kuasa bagi mengkaji kurikulum Sejarah di sekolah-sekolah adalah amat dialu-alukan.Walau bagaimanapun terdapat beberapa perkara yang mungkin wajar diberikan pertimbangan. Antaranya ialah perlunya  terlebih dahulu kita mengenalpasti punca dan masalah yang menyebabkan pelajar kurang berminat untuk mempelajari sejarah. Umumnya adalah didapati bahawa pelajar-pelajar kurang meminati sejarah bukanlah disebabkan oleh isi kandugan atau sukatan pelajaran yang sedia ada. Malah sebenarnya isi kandungan sukatan pelajaran yang sedia ada sudah cukup untuk menanam serta memupuk jati diri dan semangat setia Negara yang utuh dan mantap.   
Umumnya,banyak kajian yang telah dijalankan mendapati  bahawa pelajar kurang berminat untuk mempelajari sejarah adalah disebabkan oleh amalan gaya pengajaran yang kurang menarik dan seterusnya mempengaruhi keberkesanan P&P sejarah. Banyak faktor yang menyumbang kepada keberkesanan Pengajaran dan pembelajaran sejarah agak kurang menarik minat pelajar atau tegasnya amat membosankan. Antaranya yang amat ketara ialah masalah guru atau tenaga pengajar yang bukan opsyen sejarah diarahkan mengajar sejarah..Terdapat guru yang mengkhusus dalam bidang perakaunan , perdagangan dan matematik yang mengajar sejarah. Perkara ini menjadi lumrah dan tidak dapat dielakkan kerana guru yang opsyen sejarah tidak mencukupi.Keadaan ini secara langsung akan menyebabkan pengajaran guru-guru akan bersifart hambar serta membosanlkan. Penguasaan kemahiran pedagogi yang kreatif dan inovatif adalah tunjang utama kepada kekuatan kepada guru-guru sejarah untuk menyampaikan pengajaran dengan yakin seterusnya memberi  impak yang maksimum terhadap hasil pembelajaran di bilik darjah..Hal ini hanya mampu dipamerkan oleh guru-guru yang benar-benar menguasai dan penghayatan sepenuhnya terhadap susur galur sejarah Negara dengan sebenar-benarnya.
 Sebagai langkah jangka pendek,maka adalah wajar guru-guru sejarah dibantu baik dalam bentuk pendedahan kepada pelbagai kaedah mengajar yang berkesan melalui kursus-kursus anjuran Kementerian Pelajaran sebagaimana yang telah dilaksanakan kepada guru-guru sains dan matematik ketika PPSMI diperkenalkan satu masa dahulu. .Ini boleh dilaksanakan dengan mengembeling kemahiranl Guru Cemerlang Sejarah  Jurulatih Utama serta guru-guru berpengalaman  untuk membantu kerana merekalah yang lebih arif dan mempunyai banyak kemahiran dalam amalan pengajaran dan pembelajaran berkesan.  Kemampuan guru-guru mengaplikasi pelbagai kemahiran pedagogi serta strategi pembelajaran yang sesuai akan menyumbang kepada usaha minat serta motivasi pelajar untuk terus mendalami sejarah negara.melalui pembelajaran kumpulan seperti koperatif dan perbincangan amat berkesan dalam pembelajaran sejarah. Selaras dengan pandangan  yang diketengahkan oleh Johnson dan Johnson (1933): “ we are currently leaving an era of competitive and individualistic learning. The ‘me’ classrooms and ‘ do your own thing’ seatwork are fading”.
Dalam usaha untuk menarik minat pelajar, maka pendekatan  pengajaran dan pembelajaran yang paling  menarik dan terkini wajar diamalkan.  Pihak Pusat Pembangunan Kurikulum perlu membekalkan bahan-bahan bantu yang khusus bagi  menjamin keberkesanan pembelajaran . Selain daripadamenambah baik kandungan buku teks ,guru-guru juga perlu dibekalkan dengan  Modul Pengajaran ,yang disertakan juga dengan bahan Visual atau video tentang” Peristiwa-Peristiwa bersejarah Negara”. Contohnya video tentang keganasan komunis di Tanah melayu pada zaman pemerintahan Bintang Tiga selama empat belas hati di Tanah Melayu. Bahana daripada kekejaman tentera Jepun terhadap penduduk khususnya layanan yang berbeza terhadap kaum Melayu,China dan India telah menyemarakan api perkauman dan dendam kesumat kalangan pelbagai kaum. Hal ini dipaparkan secara jelas melalui tayangan video tersebut. Ini akan dapat menimbulkan keinsafan kepada pelajar-pelajar akan peri pentingnya perpaduan antara kaum dieratkan serta dipelihara sepanjang zaman. Melalui pendekatan ini pelajar akan didedahkan dengan rasional konsep 1Malaysia yang perlu dipertahankan sekarang. Lebih-lebih lagi, peristiwa bersejarah negarab akan dapat dihayati dan difahami dengan lebih mendalam lagi dengan menonton video-video tersebut.
Disamping itu pelbagai sumber pembelajaran berasakan ICT perlu menjadi amalan dalam pengajaran dan pembelajaran. Ini bukan sahaja menepis tanggapan bahawa belajar sejarah itu adalah “kuno’ atau ketinggalan zaman.. Selaras dengan itu guru-guru sejarah perlu dibekalkan dengan Komputer riba bagi menjamin pengajaran yang lebih berkesan.  Adalah dicadangkan  supaya guru juga diberikan perlepasan cukai bagi bil penggunaan Broadband dalam pengajaraan..Ini penting kerana banyak sumber-sumber sejarah boleh diakses melalui internet. Contohnya pengajaran melalui EDUWEBTV.COM yang telah dibangunkan sendiri oleh kementerian Pelajaran Malaysia akan dapat dimanafaatkan secara maksima sekiranya guru dapat mengaksesnya   pada bila-bila masa tanpa kekangan masa dan tempat.   Kemudahan tersebut telah terbukti dapat menarik minat  serta berupaya mencetuskan pemikiran yang reflektif di kalangan pelajar. Mereka juga dapat menjana idea yang bernas dan kritis semasa sesi pembelajaran.
Dalam usaha untuk menambahbaik kurikulum sejarah, adalah menjadi harapan kami guru-guru sejarah agar pihak kerajaan bukan sahaja  tertumpu kepada kandungan buku teks semata-mata,sebaliknya turut mempertimbangkan kaedah dan instrument yang perlu digunakan bagi membantu pembelajaran lebih mantap dan berkesan.
Sementara itu guru-guru sejarah perlulah sentiasa perihatin dan kreatif dalam pengajaran selaras dengan tuntutan aspirasi Negara untuk memperkasa sebuah Negara Bangsa yang telah terbina sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka. Antara fokus utama ialah usaha pembinaan modal insan yang seimbang melalui pendidikan sejarah jatuh bangun Negara. Justru guru-guru disaran agar sentiasa peka dan kreatif dalam merancang pengajaran dengan menggunakan pelbagai kaedah terkini seperti kaedah Kajian Masa Depan,Kaedah Inkuiri,Simulasi,perbincangan dan sebagainya. Keberkesana pengajaran dan pembelajaran sejarah bukan hanya menekankan aspek isi kandungan mata pelajaran tersebut semata-mata,sebaliknya  kaedah penyampaian,kreativiti  serta penggunaan media terkini wajar  menjadi pertimbangan dalam merancang pengajaran guru.
                                                                          
                 TRANSFORMASI PENDIDIKAN SEJARAH DI  MALAYSIA


Pengumuman Yang Amat Berhormat Menteri Pelajaran Malaysia bahawa mata pelajaran Sejarah diwajibkan lulus dalam peperiksaan SPM amatlah tepat pada masa dan ketikanya. Dalam gelombang globalisasi yang cukup mencabar dan getir kini sememangnya amat mendabakan rakyat yang patuh dan taat kepada negara dan bangsa Malaysia. Hal ini hanya mampu dicerna serta diterapkan melalui pendidikan sejarah.  Kurikulum dan sukatan pelajaran sejarah sedia ada sudah cukup menepati hasrat dan wawasan yang termaktub dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan.  Antara matlamat utama dalam Pengajaran dan pembelajaran sejarah ialah melahirkan insan yang mantap jati diri serta keutuhan kesetiaan kepada negara dan bangsa Malaysia.  Ini selaras dengan matlamat utama mata pelajaran Sejarah sebagai pendukung utama pemupukan semangat patriotic dalam kalangan generasi muda. Penekanan juga diberikan kepada aspek kemahiran pemikiran,menganalisis dan menilai fakta sejarah secara rasional. Melalui pemahaman dan penghayatan sejarah jatuh bangun negara, akan dapat memperkasa keperibadian bangsa Malaysia tercinta.
 Namun,dari aspek pelaksanaanya masih lagi ditahap yang kurang memberangsangkan. Ini adalah disebabkan pelajar kurang mempunyai kesedaran malah menganggap mata pelajaran sejarah adalah tidak penting lantaran dianggap  tiada nilai-nilai komersial yang mampu memberi kesenangan dan kemewahan hidup. Terdapat banyak kajian ilmiah yang dijalankan telah menunjukkan bahawa rata-rata pelajar tidak berminat untuk mempelajari sejarah dan lebih menyedihkan lagi mereka menganggap mata pelajaran ini adalah tidak penting dan membosankan. Meskipun pelabagai ikhtiar   telah dilaksanakan oleh guru-guru sejarah untuk menarik minat dan perhatian pelajar, namun hasilnya kurang memberangsangkan.
Sesungguhnya pengumuman mutakhir yang menjadikan mata pelajaran sejarah sebagai syarat lulus dalam peperiksaan SPM adalah memberi nafas baru kepada  hasrat dan aspirasi negara melahirkan generasi yang perkasa jati diri,mempunyai perasaan cinta yang mendalam terhadap tanah air. Rasional kepada keputusan tersebut juga adalah selaras dengan Wawasan 2020 yang menyarankan Malaysia menjadi negara maju mengikut acuan kita sendiri. Oleh itu,seluruh rakyat Malaysia perlu mempunyai pengetahuan sejarah negara serta hubung kaitnya dengan perkembangan dunia luar  bagi mempersiapkan diri untuk berhadapan dan berdaya saing dengan dunia luar.  Persaingan tidak dapat dielakkan dalam dunia globalisasi kerana kuasa politik dan ekonomi adalah dikawal oleh masyarakat yang berilmu dan bermaklumat.
Sesungguhnya transformasi dalam penddidikan sejarah ini wajar diterima dengan berlapang dada oleh semua pihak yang cinta dan sayangkan akan negara kita.  Hanya warganegara yang mempunyai daya tahan serta semanagat patriotik yang tinggi mampu mengharungi  masa depan yang amat mencabar. Pendidikan sejarah juga dapat mewujudkan ingatan bersama terhadap Sejarah sebagai rujukan kesedaran kebangsaan serta persefahaman kalangan pelbagai bangsa seterusnya persefahaman antara bangsa. Ini diterjemahkan melalui objektif yang dinyatakan dalam Sukatan Pelajaran Sejarah di sekolah-sekolah iaitu menyusur galur sejarah diri dan keluarga,memahami asal-usul dan perkembangan masyarakat dan negara.,pembangunan ekonomi,sistem pentadbiran dan hubungan dengan negara luar.
Beberapa perkara perlu diberi perhatian dan diambil tindakan bagi menjamin pelaksanaan Pengajaran dan pembelajaran sejarah yang berkesan dan mencapai matlamat yang dinyatakan. Beberapa transformasi dalam aspek pelaksanaanya perlu diberi perhatian. Aantaranya ialah pihak Kementerian Pelajaran perlu menambah bilangan waktu P&P mata pelajaran Sejarah dari tiga waktu kepada  5 waktu seminggu .Adalah tidak adil kepada pelajar-pelajar sedangkan peruntukan waktu bagi mata pelajaran  Bahasa Melayu 6 waktu. Sesungguhnya peruntukan waktu sedia ada adalah tidak cukup dan sukar untuk melaksanakan p&p sejarah dengan berkesan. Waktu yang terhad inilah yang mengekang guru-guru sejarah melaksanakan pengajaran dengan baik lebih-lebih lagi apabila hendak membimbing pelajar menjalani pembelajaran bersifat inkuiri atau penyiasatan. Saya mencadangkan agar  waktu yang dimaksudkan itu diambil daripada peruntukan waktu mata pelajaran Sivik dan Kewarganegaran iaitu 2 waktu seminggu.Ini kerana kurikulum dan sukatan mata pelajaran Sivik dan Kewarganegaraan yang dijalankan sekarang  lebih bersifat ulangan daripada  mata pelajaran Pendidikan Moral,geografi, Kajian Tempatan dan sejarah itu sendiri. Ini dilihat sebagai satu pembaziran waktu. Lebih-lebih lagi saya cukup yakin kebanyakan guru-guru panitia Sivik dan Kewarganegaraan adalah terdiri dari guru-guruyang bukan opsyen Sivik dan Kewarganegaraan sebaliknya diajar oleh guru-guru opsyen lain seperti guru mata pelajaran lain iaitu guru matematik,sains, PJK,Kemahiran hidup dan lain-lain. Amalan di sekolah-sekolah menetapkan guru yang mengajar Sivik dan kewargenagaraan sebagai mencukupkan jumlah waktu mengajar guru berkenaan sahaja.. Minat dan kecenderungan pelajar terhadap mata pelajaran Sivik juga adalah kurang baik kerana mata pelajaran tersebut tidak termasuk dalam mata pelajaran Peperiksaan PMR dan SPM.
Untuk itu juga saya mencadangkan supaya waran guru- guru sejarah perlu ditambah  bagi menjamin pelaksanaan P&P Sejarah dapat dilaksanakan secara berkesan disamping akan mengurangkan beban tugas guru- guru sejarah.Justru itu,Kementerian Pelajaran perlu mengambil tindakan drastik dengan menambah bilangan pengambilan guru-guru pelatih  opsyen sejarah di Institusi Pengajian Tinggi dengan kadar segera.
Saya juga amat bersetuju dengan pandangan yang dilontarkan oleh saudara Ahmad Fadzil Mat5 Min dalam ruangan Rencana   terbitan 29hb Oktober,2010 dalam Utusan Malaysia yang bertajuk “ Mahu subjek Sejarah Syarat Wajib Kemasukan Ke IPTA malah saya mencadangkan supaya diwajibkan bagi Kemasukan ke IPTS juga
 Pihak kementerian Pengajian Tinggi juga perlu menetapkan elemen pengajian sejarah diwajibkan sebagai syarat wajib untuk mendapat ijazah di IPTA dan IPTS..
Kesimpulannya kesungguhan Kementerian Pelajaran untuk memupuk generasi akan datang yang mempunyai jati diri dan semangat patriotik yang mendalam terhadap negara Malaysia adalah tergalas dibahu guru-guru sejarah di sekolah-sekolah. Dengan adanya pengetahuan dan kesedaran Sejarah akan menjadi asas penting ke arah mewujudkan dan memperkasa perpaduan kaum di Malaysia seterusnya merealisasikan Konsep 1Malaysia idaman YAB Perdana Menteri kita yang tercinta. Dengan adanya perubahan dan kesedaran kerajaan akan peri pentingnya pendidikan sejarah bagi memperkasa warganegara Malaysia sejati adalah amat dialu-alukan dan diucapkan terima kasih.

                                                                             

Tip belajar sejarah

 Cara mudah belajar Sejarah
1. Lihat objektif P&P bagi setiap bab.
2. Baca dan cuba jawab soalan-soalan latihan dan aktiviti dari setiap bab yang dipelajari. ( Di sini anda akan
    dapat menguasai skop bagi setiap tajuk)
3. Buat catatan ringkas dalam ayat anda sendiri daripada pembacaan anda.
4. Telitikan gambar-gambar,rajah,grafik atau maklumat tambahan yang terdapat dalam teks.
5. Jawab soalan-soalan peperiksaan SPM tahun-yahun lepas.
6. Senaraikaan ikhtibar atau pengajaran yang anda perolehi daripada bab yang dibaca.( Biasanya ikhtibar  
    terdapat di ruangan Kesimpulan /Rumusan bagi setiap tajuk
6. Ulangi aktiviti di atas dari semasa ke semasa.
            
   Insya Allah Kejayaan Milik anda!!

Markah US1 1RK,1AA,2AA,3 AA,3PD,4Ps dan 4 Wira


SENARAI MARKAH PELAJAR
KELAS
MATA PELAJARAN
JENIS UJIAN
T1 RK
SEJARAH
UJIAN 1

BIL
NOKP
NAMA
MARKAH
GRED
1
980404146089
AFIZUL AZAM B ZAINAL ABIDIN
50
C
2
981126075560
ANIS FATHINI BT SHAHNUL KAMAL
86
A
3
980624086081
EZANUR AIZAL B MAT BASRI
60
C
4
980625435281
FARAH ARISSA BT HALIM
56
C
5
980923085126
INTAN NATASHA BT MOHD AZAM
60
C
6
980929088061
KALAI ARASU A/L SUBRAMANIAM
84
A
7
981124017092
MARSYAMIZA FIRZAN BT MOHD FAUDZI
50
C
8
990101085652
MARYAM SOLEHAH BT ZULKEFLI
54
C
9
980813855039
MOHD SYAHMI AIMAN B MOHD NAZRI
54
C
10
980112385125
MUHAMMAD SYAFIK B NOR AZMI
78
B
11
980728086115
MUHD DANIAL SYAHMI B MUHD HAKIMI
54
C
12
980308125704
NOR ARINA HUDA BT HALIM
76
B
13
981106087062
NOR RACHSYIKIN BT NAHAR
72
B
14
980723105938
NUR AININA IZATY BT MOHD ZUKRI
46
D
15
980410086684
NUR ATHIRAH BT MUHAMAD HILMI
54
C
16
980404025666
NUR FARAH ZULHIDA BT MUHAMMAD
38
E
17
980131355044
NUR FARZANA BT MOHAMAD
68
B
18
980929026098
NUR HANNANI BT KHAIRUL ANUAR
70
B
19
981215016984
NUR HIDAYAH BT ABDUL HAKIM
76
B
20
981012565764
NUR SYUHADA CHETAK BT KAMAL BADRI
52
C
21
980729085640
NURUL AIN HUSNA BT HASHIM
64
C
22
981113087896
NURUL IZZAH BT ZAINAL ABIDIN
86
A
23
981211087048
PUTERI ANIS NATASHA BT MEGAT KHAWARY
62
C
24
980708105622
SITI NOR HAMIZAH BT HAMRAN
62
C
25
980709085504
ZULAIKHA BT ZAIDI
52
C


SENARAI MARKAH PELAJAR

KELAS
MATA PELAJARAN
JENIS UJIAN
T1 AA
SEJARAH
UJIAN 1

BIL
NOKP
NAMA
MARKAH
GRED
1
981016435326
AFIFAH ADRIANA BT. AZNAN
48
D
2
980829107851
AHMAD ZUHDIE B. MOHAMAD ROHANA
66
B
3
980910085370
ARINA ZAFIRA BT. AMRIN
62
C
4
980205085278
HANIS SHUHADA BT. SAIFUL AZLI
74
B
5
980327085138
IFFAH HANNANI BT. MOHD ZAKI@MAT YAKI
60
C
6
981004087192
KHAIRUNNISA BT. MASZLAN
74
B
7
980504107212
MARIA SYAHIRAH BT. MOHD AKMAL
68
B
8
980520145649
MOHAMMAD IZMIRUL IZRUN MUHAMAAD KHAIRUDDIN LIM
58
C
9
980508385123
MU'ADZ B. ABDUL HALIM
56
C
10
980530105739
MUHAMAD HAIQAL B. MOHD SHAFRI
50
C
11
980126145691
MUHAMMAD NADZRIN B. ANUWAR
84
A
12
980522145204
NUR AFIFAH BT. BADRUL HISHAM
76
B
13
980218065816
NURFIRZANAH BT. MOHD RODZI
50
C
14
980219106472
NURSHUHADA BT. RIZAL
50
C
15
980503085488
NURULAIN HUMAIRA BT. HASNOL HADY
82
A
16
980506107478
SITI MARYAM BT. MAZALAN
72
B
17
980223085248
SITI NORAFIFAH BT. ABD. JALIL
58
C
18
981127087192
YASMIN BT. JOHARI
26
E





KELAS
MATA PELAJARAN
JENIS UJIAN
T2 AA
SEJARAH
UJIAN 1

BIL
NOKP
NAMA
MARKAH
GRED
1
970428085517
AMMAR HUSAINI B ABU BAKAR
52
C
2
971226106214
LAILI BINTI ZAHARI
50
C
3
970302055021
MEOR ABDULLAH AZZAM BIN NOOR AZMAN
74
B
4
970802085665
MEOR SHAHRIZAN FAISAL B. MOHD ANUAR
64
C
5
972904085877
MUHAMMAD ADHA BIN KHALID
76
B
6
970313085437
MUHAMMAD AIMAN HANIF B ROSLI SHAM
46
D
7
970502106487
MUHAMMAD AMIRUDDIN AMRI
80
A
8
970521106001
MUHD IRFAN B. DIAN
54
C
9
970328085472
NUR AIMI HUSNA BT KAMARUDIN
50
C
10
970203105142
NUR MUNIRAH BINTI MOHD YUSOF
44
D
11
971129085984
NUR NASSUHA B SHAROFI
60
C
12
970729385038
NURFARAH NADIA BT AZIZUL RAHMAN
56
C
13
970825086046
NURFATIHAH BT YUSUF
56
C
14
970219105868
NURUL FA'IQAH BINTI ZULKEFLI
44
D
15
970717126450
RADHIAH HANI BT NORDIN
66
B
16
970323105446
SITI NUR SYADIYAH BT HAMZAH
40
D
17
970811045489
SYED SYAHMI AIMAN B. SYED SOFIAN
64
C


KELAS
MATA PELAJARAN
JENIS UJIAN
T3 PERDANA
SEJARAH
UJIAN 1

BIL
NOKP
NAMA
MARKAH
GRED
1
960616083674
FARIDATUL AISHAH BT IBRAHIM
40
D
2
960604106059
ISMAIL B ROSLI
38
E
3
961125106099
KHAIRUL AZMI B BADRUDIN
32
E
4
960629085805
KHAIRUL IKMAL B AMER HAMZAH
36
E
5
960804085301
MOHAMAD FAZLIZIL HIRZI B MOHAMAD ZULKAFLI
TH
TH
6
960803065069
MOHAMMAD SHAFIK B ROSLI
28
E
7
960928085661
MOHAMMAD SYAHIDI B NURUMIN
42
D
8
960901086357
MUHAMAD NAZMIL HAQIMI B ZAINUDDIN
TH
TH
9
960826145221
MUHAMMAD AZMAN BIN ROKONUZZAMAN
30
E
10
960417086347
MUHAMMAD AZUAN B MASHARI
TH
TH
11
960828025645
MUHAMMAD HAFIZ B KHAIRUR RAHIMIN
18
E
12
960106105213
MUHAMMAD KHEDIR B ISKANDAR ZUKNINE
TH
TH
13
960313085083
MUHAMMAD MUAZZAN B RUSLI ON
36
E
14
961023146137
MUHAMMAD NAZIROL B SHA'ARI
30
E
15
961030105069
MUHAMMAD NORZAIREEN HAFIZI B. ROSLAN
30
E
16
960922086049
MUHAMMAD SYAFIQ B SUJAK
40
D
17
960306025250
NOR ASYIKIN B ZAIHAIRI
20
E
18
960504145536
NOR SYAHIDA BT IBRAHIM
36
E
19
961020105276
NORAZIAN BT ABD HALIM
26
E
20
960904086416
NORFATIHAH BT AHARUDIN
TH
TH
21
960223105706
NUR FATIN SHAHIRA BT AHMAD FAIROSE
26
E
22
960902086180
NUR HASYIKIN BT TERMIZI
58
C
23
960604085702
NUR HIDAYAH BT MOHD AZHAR
18
E
24
961211085212
NUR HIDAYU BT ZAINI
24
E
25
960629085960
NURUL ATIRAH BT AZAHAR
42
D
26
960305085542
PUTY NURAZWA BT ROSLAN
32
E
27
1234567
RAJA SITI AISAH BT RAJA M NOR
56
C
28
000000000000
RAJKUMAR A/L SANDRAN
TH
TH
29
960819086067
SAHRIZWAN B MOHD SAFRI
30
E
30
K789158
SITI HAWA BT MOHD YUSOFF
32
E
31
960927085643
TAMIL A/L VAANAN
60
C


SENARAI MARKAH PELAJAR

KELAS
MATA PELAJARAN
JENIS UJIAN
T3 AA
SEJARAH
UJIAN 1

BIL
NOKP
NAMA
MARKAH
GRED
1
960225045049
ABDUL RAHMAN B MOHD NOOR
59
C
2
960925107079
ADI FARHAN B SULAIMAN
74
B
3
960818036076
ANIS NAJWA BT MUSDI
68
B
4
910524145458
ELFIRA NURHIDAYAH BINTI SAHARUDIN
72
B
5
960313085454
FATIN SYAFIQAH BT SHAHALI
84
A
6
961106385168
HASLINDA BT KAHARUDIN
88
A
7
961028085919
MUHAMMAD IZZUDDIN B AHMAD ZABIDI
66
B
8
960501085785
MUHAMMAD SHAFIQ B SHAMSUL BAHRY
62
C
9
960903105419
MUHAMMAD SYAFIQ B SAIFUL LIZAN
86
A
10
960313085456
NORASYIKIN BT AZNAM
66
B
11
960206065036
NORSYAFIKAH BT JAMALUDIN
94
A
12
960222108606
NUR HANISAH BT ABDULLAH
60
C
13
960901015292
NUR SYARAFINA BT SHAHAR
64
C
14
960510085904
NURSYAHIRAH BT MOHAMAD ARIF
52
C
15
960903106032
RAUDHATUL JANNAH BT ROHI MI
56
C
16
960216135966
SHARIFAH NUR FASIHAH BT SYED SOFIAN
84
A
17
960703085361
ULUL AZMI B JAMARIS
64
C
18
960215105538
WAN FATIMATUZZAHRAH BT. NOOR AZMAN
72
B


KELAS
MATA PELAJARAN
JENIS UJIAN
T4 PERSONA
SEJARAH
UJIAN 1

BIL
NOKP
NAMA
MARKAH
GRED
1
950129145323
AHMAD IZZUDDIN BIN SUHAIMI
36
E
2
950515145719
HAIRUL AZMI B. HANAMAN
60
C+
3
950804145678
NOR ATHIRAH BT ZAINAL AZMI
92
A+
4
95033146084
NOR BAITI BT IDRIS
82
A
5
950927075200
NUR ALYA BINTI MAHADIR
84
A
6
950702085934
NUR AMALINA BT BUJANG
98
A+
7
956628025160
NUR FARZANA BT DAMANHURI
58
C
8
951108956400
NUR SHAHIRAH BT MAHFUDZ
46
D
9
950325086420
NURDANIA AIREEN ISMAIL
82
A
10
950213145254
NURUL EZZA BT BADRI
78
A-
11
950819086498
NURUL HAZIE SHARMIRA BTE MOHAMED TAHIR
TH
TH
12
950518086902
NURUL HUDA BT MOHD ZAIN
66
C+
13
950776017258
RAUDHAH AMANINA BT ABDUL TALIB
TH
TH
14
951015105256
SAROJINI A/P KALYANA SUNTHARAM
76
A-
15
950622145554
SITI AINA BT ZAINON
72
B+
16
950417025254
SITI KHADIJAH BT JAAFAR
52
C
17
950113086322
VALLI A/P KARUPPAIAH
76
A-
18
950113086330
VANAJA A/P KARUPPAIAH
86
A
19
950523105311
ZUHAIR FIKRI BIN MOHAMAD ARIF
70
B+
20
950421106372
ZUHAIRA AQILAH BT ZAINUDDIN
70
B+


SENARAI MARKAH PELAJAR

KELAS
MATA PELAJARAN
JENIS UJIAN
T4 WIRA
SEJARAH
UJIAN 1

BIL
NOKP
NAMA
MARKAH
GRED
1
950611105821
ABDUL QUDUS BIN MAZALAN
84
A
2
950827086113
AIMAN HAMDANI BIN ABU BAKAR
64
C+
3
950918085984
AINOR AQILAH BT JAMALUDIN
TH
TH
4
950819146024
ANATI NAJWA BT ZULKAFLY
58
C
5
950112105464
FATIN HIDAYAH BT PAAT
38
E
6
950521085679
MOHAMAD FAR'IE B MOHD HAMIFI
46
D
7
950615086269
MOHAMMAD SHAZUWAN B ABD SALIM
30
E
8
950223106072
MUDRIKATUL ALIYAH BT AHMAD TERMIZI
68
B
9
951202085203
MUHAMAD FARHAN SYAHMI B MOHD YUSOFF
32
E
10
950916146683
MUHAMMAD ADIB BIN MOHD RAZIN
22
G
11
950506086323
MUHAMMAD FADHIL HAZIQ B MUHAMMAD RAZIF
36
E
12
950922085485
MUHAMMAD FIRDAUS BIN NOR AZMI
52
C
13
950819086025
MUHD AMIRUL MUSTAQIM B HUSNI
36
E
14
950304146084
NADIA FAZWANI BT ZULKAFLI
TH
TH
15
950527105810
NAZIRAH BT AHMAD NAZRI
38
E
16
951016066076
NOOR AMELINA BT ROSDI
28
G
17
950928105168
NOORFAZERA BT MOHD TAHIR
06
G
18
950626146044
NORSYAHIRAH BT ROSLI
88
A
19
950829086598
NORSYAKIRAH BT ISMAIL
72
B+
20
950113145994
NUR AFIQAH BT MASA
52
C
21
951017086378
NUR HIDAYATI BT MOHAMED RAZEL
78
A-
22
950612106498
NUR MUNIRAH BT HJ AHMAD KHAIR
72
B+
23
951226086382
NUR NASREN FARHANA BT GHAZALI
56
C
24
951226086382
NUR NASREN FARHANA BT GHAZALI
56
C
25
950326145314
NURUL ASHIKIN BT ROSLAN
80
A
26
950601085062
NURUL FILDZA FATIHAH BT ZAINAL
62
C+
27
950126086516
NURUL HUSNA BT ABDULLAH
94
A+
28
950425115372
NURUL NOOR NADIA BT. HENREE
02
G
29
950812146582
NURUL SHAFIKA BT. SHAHROM
62
C+
30
950915086105
OMAR OTHMAN B. LOKMAN
48
D
31
950510146480
SARAH SOFEA BT MOHD SAFIEE
TH
TH
32
951218085072
SITI NAJIHAH BT MOHD HARIRI
62
C+
33
950627105762
TASLIAH BT AHMAD ADZHARI
88
A